نگاهی به سبب مرگ:
نامعلوم چالش اخلاقی هفت مسافر در یک سفر جاده ای پرالتهاب
کیت هنری: اولین ساخته سینمایی علی زرنگار با بهره بردن از شخصیت پردازی مناسب، کهن الگوی سفر قهرمان در یک فیلم جاده ای را با ظرافت به تصویر کشیده است.
به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» نخستین ساخته علی زرنگار به تهیه کنندگی مجید برزگر بتازگی اکران خودرا در سینماهای کشور آغاز نموده است، به همین بهانه محمد جلیلوند نویسنده سینمایی در یادداشتی به ابعاد مختلف این فیلم پرداخته است. در این یادداشت آمده است: «فیلم های جاده ای که بر طبق کهن الگوی سفر قهرمان شکل می گیرند، نمونه های بسیار در تاریخ سینمای جهان دارند و سینمای ایران نیز از آن مستثنی نیست. فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» ساخته علی زرنگار که اینروزها بعد از سه سال روی اکران رفته، همچون این آثار است. فیلمی با مختصات سینمای جاده ای که قصه سفر کوتاه هفت نفر از شهداد به کرمان را روایت می کند. در فیلم هایی از این جنس، فیلم نامه رکن اساسی بوده و ضعف یا قوت آن می تواند تأثیری مستقیم روی کیفیت نهایی کار بگذارد. زرنگار که خود به عنوان فیلم نامه نویس در سینمای ایران سابقه قابل اعتنایی دارد، بخش مهمی از توان خودرا روی فیلم نامه اولین تجربه کارگردانی خود گذاشته است. فیلم با سکانسی شروع می شود که طی آن یکی از این هفت نفر داخل پیکانی قدیمی با جوانی حرف زده و از او می خواهد کاری که خواسته را انجام دهد. سکانسی که اطلاعاتی مبهم به تماشاگر داده و در عین حال قلاب خودرا به او وصل می کند. سپس ده دقیقه نخست فیلم به معرفی گذرای شخصیت ها اختصاص پیدا کرده و تماشاگر با آنها آشنا می شود آدم هایی از طبقات مختلف جامعه که هر کدام مساله خاص خودرا داشته و طی مدتی که با یکدیگر هستند، لایه های درونی خودرا آشکار می کنند. قبل از شروع سفر با ون مسافرکش، زرنگار کاشت اطلاعات ظریفی انجام داده تا در نیمه های کار از آن استفاده نماید. بعنوان مثال می توان به سپر داغان ون که به سختی توسط راننده سرهم بندی شده اشاره نمود که در ایجاد نقطه عطف نخست فیلم نامه نقش مهمی دارد. داخل ون و علاوه بر این هفت نفر، مسافر خاموشی هم حضور دارد که نقشی کلیدی در نقطه عطف اشاره شده دارد. پیچ فوق العاده ای که بوسیله او به قصه داده شده و الباقی داستان بر این اساس پیش می رود. هر چه فیلم جلوتر می رود، زرنگار مانور بیشتری روی درونمایه اخلاقی مورد نظرش داده و به لایه های درونی شخصیت های خود نقب می زند. آدم هایی که کفه ترازویشان به سوی تیپ-شخصیت سنگینی بیشتری کرده و تماشاگر را به قضاوتی سخت و بی رحمانه نسبت به خود فرا می خوانند. در عین حال، زرنگار برای هر یک از آنها هم شناسنامه ای تدارک دیده و بدون آنکه خودرا در مقام قضاوت قرار دهد، به نمایش شان می گذارد. وجه اشتراک همگی آنها نیز فقر مالی است که در هر یک به گونه ای بروز می کند؛ از مردی میانسال که همسر بیمار دارد و مرد زندانی ای که برای تامین پول دیه دوست زیر تیغ خود به آب و آتش می زند تا راننده ون و زن جوان ناشنوایی که دوست اش دارد. اما شخصیت هایی که فوکوس زرنگار بیش از تمامی روی آنها بوده و به صورتی قهرمان های فیلم به حساب می آیند، زوج جوانی هستند که قصد مهاجرت از کشور دارند. این دو در بزنگاه اصلی داستان در یک طرف ایستاده و الباقی در طرف دیگر می ایستند که البته در پرده پایانی زن ناشنوا نیز به آنها اضافه می شود. «علت مرگ: نامعلوم» که نام هوشمندانه اش از دل خود فیلم بیرون آمده، یک نیمه میانی نسبتاً طولانی دارد که پرداختی فوق العاده داشته و ظرایف فیلم نامه ای زیادی دارد. در عین حال، تم اخلاقی مورد نظر فیلمساز به خوبی در تاروپود اثر تنیده شده است. شخصیت ها نیز همان گونه که از آنها انتظار می رود، رفتار کرده و کنشی باورپذیر نشان می دهند. فیلم به لحاظ فنی هم در وضعیت مطلوبی قرار داشته و در آن به خوبی از عناصر مختلف بهره گرفته شده است؛ از فیلمبرداری و صدا تا موسیقی. فضای بیابانی فیلم که تماشاگر را به یاد مؤلفه های ژانر وسترن می اندازد نیز نقش مهمی در غنای فضای بصری کار دارد. همچنین صدا که مکمل خوبی برای تصاویر درخشان فیلم بوده و باند صوتی مناسبی را شکل داده است. بعنوان مثال می توان به وجود طوفان در نیمه های نخست فیلم اشاره نمود. «علت مرگ نامعلوم» باتوجه به قصه و حال و هوای حاکم بر آن و نیز نقش به اندازه و یکسان هر هفت شخصیت در پیشبرد داستان، نیاز به بازیگرانی کارکشته داشته است. بازیگرانی که درک تمام و کمال از نقش خود داشته و در عین حال یکدستی آنرا حفظ کنند. از میان این جمع، بانیپال شومون، علیرضا ثانی فر و علیرضا عموزاد شاخص تر از بقیه بوده اند. البته ندا جبرییلی هم یک سکانس درخشان در فیلم دارد که تماشاگر را بطورکامل تحت تأثیر خود قرار می دهد. اولین ساخته سینمایی علی زرنگار درست مثل فرش ایرانی است؛ اصیل و ریزبافت که برای پی بردن به ظرایف آن باید بالاتر از یک دفعه به تماشای آن نشست.»
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب