نشست مهر با عوامل جشنواره آوای عشق -۱؛
شروع مبارزه با یک جریان مخرب و غیراصولی پلی بک آفت سرود شده است
کیت هنری: مسئول سازمان بسیج هنرمندان، دبیر و دست اندرکاران ششمین جشنواره ملی موسیقی و سرود بسیج به تشریح جزئیات و اهداف این رویداد موسیقایی ملی پرداختند.
خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ ششمین جشنواره ملی موسیقی و سرود بسیج هنرمندان (آوای عشق) طی روزهای بیست و هشتم تا سی ام دی ۱۴۰۳ به همت سازمان بسیج مستضعفین توسط مجموعه بسیج هنرمندان کشور به دبیری رضا مهدوی در تالار بوعلی سینای شهر همدان برگزار می گردد.
این جشنواره در ۲ مرحله استانی و ملی برگزار می گردد و بر طبق آماری که از طرف مدیران برگزاری این رویداد ارائه شده، هنرمندان اکثریت استانها در آن مشارکت جدی داشته اند.
احمد صدری، سید احمد میرمعصومی، دامون شش بلوکی هنرمندانی بودند که بعد از معرفی داوران استانی، آثار شرکت کننده را در سه حوزه سرود، آکاپلا و تک آهنگ مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و آثار منتخب را جهت شرکت در مرحله غائی معرفی کردند. این در شرایطی است که بر طبق برنامه ریزی های انجام گرفته، محمدعلی گلپایگانی (گلریز)، هادی آرزم، بهنام صبوحی، مجید اخشابی و رضا مهدوی نیز اعضاء هیات داوران بخش غائی این جشنواره را در سه بخش سرود، آکاپلا و تک آهنگ ها در گونه های مختلف می سازند.
حضور گسترده و جذب حداکثری استعدادهای جوان، شناسایی، ساماندهی و پشتیبانی از استعدادهای خلاقِ آواز جمعی (آکاپلا، سرود، هم سرایی و …)، ایجاد امکان حضور استعدادها (فردی و جمعی) در مجامع، برنامه ها، جشنواره ها، مراسم و هم فکری برای توسعه و تحکیم حرکت های هنرمندانه بوسیله سرود در منطقه و جهان از اهداف برگزاری جشنواره ملی موسیقی و سرود بسیج هنرمندان (آوای عشق) عنوان شده است. ضمن این که «فلسطین»، «ایثار و شهادت»، «شعار سال: جهش تولید با مشارکت مردم»، «بسیج» و «آزاد» نیز به عنوان محورهای موضوعی این دوره از جشنواره معرفی شده اند.
برگزاری این رویداد ملی بهانه ای شد تا برخی از دست اندرکاران جشنواره به دعوت گروه هنر خبرگزاری مهر در یک نشست رسانه ای به تشریح جزئیات پروژه ای بپردازند که مقرر است بعد از برگزاری جشنواره برنامه ها و فعالیتهای دیگری را در عرصه توسعه موسیقی و سرود کشور انجام دهند. مسیری که بگفته آنها هنوز در مراحل ابتدایی است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فعالیتها و برنامه های زیادی وجود دارد که هم جواری با دیگر جشنواره های مشابه نه فقط به ضرر مجموعه نیست بلکه سبب توسعه جریانی از موسیقی می شود که می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.
آرش زینال خیری مسئول سازمان بسیج هنرمندان کشور، رضا مهدوی آهنگساز، نوازنده، مدرس، رییس و دبیر ششمین جشنواره ملی موسیقی و سرود بسیج (آوای عشق) و مجید هودن مسئول امور انجمن های هنری ادبی بسیج هنرمندان همچون افرادی بودند که در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره به تشریح اهداف مختلف این رویداد پرداختند.
تلاش برای تبدیل رویدادهای «دوسالانه» به جشنواره های «سالانه»
آرش زینال خیری مسئول سازمان بسیج هنرمندان کشور در شروع این جلسه رسانه ای ضمن اشاره به دلیلهای و لزوم تعدد برگزاری جشنواره های هنری در عرصه موسیقی و سرود بسیج و این که چرا برنامه ای برای یکسان سازی و برگزاری یک پارچه رویدادهای موسیقی این چنینی ارائه نمی گردد، اظهار داشت: سازمان بسیج هنرمندان امسال کار خودرا با پنج جشنواره مختلف در عرصه های فیلم، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و آرش زینال خیری: خوشبختانه بواسطه همکاری ها و برنامه ریزی هایی که انجام گرفته، جشنواره های تئاتر، فیلم و هنرهای تجسمی از قالب «دو سالانه» به «سالانه» تغییر وضعیت داده و امیدوار هستم شرایط بگونه ای هدایت شود که بتوانیم جشنواره های موسیقی و عکس را نیز بصورت سالانه برگزار نماییم عکس آغاز نموده است. مسیری که بنا داریم در سال آینده نیز آنرا در عرصه های فرهنگی نظیر شعر و ادبیات نیز گسترش دهیم و امیدوار هستم بتوانیم در اجرای این اهداف موفق باشیم. این توضیح را هم بدهم که خوشبختانه بواسطه همکاری ها و برنامه ریزی هایی که انجام گرفته، جشنواره های تئاتر، فیلم و هنرهای تجسمی از قالب «دو سالانه» به «سالانه» تغییر وضعیت داده و امیدوار هستم شرایط بگونه ای هدایت شود که بتوانیم جشنواره های موسیقی و عکس را نیز بصورت سالانه برگزار نماییم.
وی درباره ی ضرورت برگزاری جشنواره موسیقی و سرود بسیج خاطرنشان کرد: بطور حتم در برگزاری جشنواره موسیقی و سرود بسیج ضرورتی احساس کردیم؛ چونکه تولید سرود از مولفه های مهم هنری در کشورمان است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سبب ایجاد شرایطی بسیار مطلوب برای تولید آثار مختلفی شد و همه ما با آن خاطرات زیاد و بهادار ای داریم. شرایطی که به علت وجود گونه های گوناگون موسیقی در کشور می تواند پس از وقفه ای سبب تولید آثار بدیع و خلاقانه ای شود که ریشه آنها را می توان در سبک ها و ملودی های اقوام ایران پیدا کرد. فضایی که باید بتواند پوشش دهنده تمام گروههای سنی جامعه ایرانی به مفهوم واقعی کلمه باشد.
زینال خیری خاطرنشان کرد: طی سالیان اخیر ما شاهد جشنواره های مختلفی در حوزه هنر خصوصاً موسیقی بودیم که من شخصاً اعتقاد دارم هنر و فرهنگ ما آن قدر غنی است که ما هرچه قدر در قالب جشنواره و برنامه کار نماییم کم است. بدین سبب در همین حوزه موسیقی و سرود اگر به برگزاری رویدادی که در بسیج برگزار شده، اکتفا نماییم، به اعتقاد من نوعی محدود کردن است چونکه هر جشنواره ای ولو با کلید واژه سرود سیاست های خاص خودرا دارد. آن چه برای سازمان بسیج هنرمندان در عرصه موسیقی و سرود اهمیت دارد، یک نگاه ملی و سراسری به تمامی کشور است که می خواهیم آنرا در هر رویدادی گسترش دهیم. همین حالا هم به علت وسعت برنامه های سازمان بسیج هنرمندان که دربرگیرنده تشکیل ۴۰۰ کانون در استانهای مختلف است گروههای زیادی برای حضور در بخش های مختلف جشنواره های هنری ما اعلام آمادگی کرده اند که به نظرم این موجب شادابی و طراوت یک جامعه آماری می شود و ارتباطی هم به موازی کاری ندارد. بدین سبب شخص من این فکر را ندارد که با نهادی یا مجموعه موازی کاری کرده ایم.
«موازی کاری»، «کم توجهی» و چند داستان دیگر
رضا مهدوی آهنگساز، مدرس دانشگاه و دبیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر که دبیری این دوره از جشنواره موسیقی و سرود بسیج هنرمندان کشور را به عهده دارد هم در جواب پرسشی بر اساس موازی کاری جشنواره ای خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از منظری نگاه نماییم که یک جشنواره موازی با جشنواره ای دیگر در زیر مجموعه یک نهاد برگزار می شود، به نظرم اشکالی ندارد. چون ما در کشوری زندگی می نماییم که فراوانی بسیار زیادی دارد و همه می توانند به تناسب علاقه و گرایش فرهنگی هنری شان انتخاب کنند. جشنواره موسیقی و سرود بسیج هنرمندان هم از این قاعده مستثنا نیست. اتفاقاً من براین باورم اگر نگاههای فنی و هنری درست و اصولی باشد بطور قطع سرود با چنین جشنواره هایی توسعه می یابد. بدین سبب بنده و همکارانم ادعا می نماییم که هیچ موازی کاری در برنامه ما نیست. شاید در بعضی عناوین مترادف هم حرکت می نماییم اما یقین بدانید که نوع داوری ها و چینش ما با دیگر جشنواره های در رابطه با سرود بسیار متفاوت می باشد.
وی ضمن تقدیر از استانداری، شورای شهر، شهرداری، آموزش و پرورش و صدا و سیمای استان همدان دربرگزاری جشنواره موسیقی و سرود آوای عشق اضافه کرد: این نکته را هم باید بگویم که انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان بنیان گذار برنامه ها و طرح های خوبی در عرصه موسیقی و سرود بوده است. ضمن این که ما امسال قرار بود شاهد برگزاری فصل جدیدرضا مهدوی: آن چه برای من و سازمان بسیج هنرمندان بسیار بسیار اهمیت دارد ایستادگی دربرابر «پلی بک خوانی» طی برگزاری چنین رویدادهایی است که به نظرم بلای جان سرود کشور در سالیان اخیر شده است جشنواره ای باشیم که گام نخست آن می بایست از سال قبل اتفاق می افتاد اما به علت برخی کم توجهی ها در دوره گذشته، این اتفاق نیفتاد. کما این که فعالیتهایی خوبی هم در استانهای فارس و لرستان و دیگر مناطق کشور داشت شکل می گرفت اما بواسطه همین مسائل و مشکلاتی که گفتیم فضای برگزاری درست و منسجم جشنواره به این دوره رسید. در این مجال طبیعتاً از خلاء ایجاد شده هم ممکنست برنامه ها و پروژه های دیگری در بدنه بسیج آغاز به فعالیت کنند که بنده اصلاً نه مانع آنها هستم و نه مخالف برگزاری آن. حتی شاید موضوعات مشترکی هم داشته باشیم. اما آن چه برای من و سازمان بسیج هنرمندان بسیار بسیار اهمیت دارد ایستادگی در مقابل «پلی بک خوانی» طی برگزاری چنین رویدادهایی است که به نظرم بلای جان سرود کشور در سالیان اخیر شده است.
دبیر ششمین جشنواره موسیقی و سرود سازمان بسیج هنرمندان (آوای عشق) افزود: متاسفانه امروز شاهد این روند هستیم که خیلی از گروههای سرود کشور می آیند و در حضور عالی ترین مراجع دولتی و کشوری و لشگری به اجرای برنامه می پردازند اما وقتی به تماشای اجرای آنها می نشینیم می بینیم که آنها ایستاده اند و فقط لب خوانی می کنند و این قالب «پلی بک» است که پیش روی مخاطبان ارائه می شود. موضوعی که بسیار نگران کننده است. ما می خواهیم در این جشنواره زیرساخت های آموزشی را به پشتوانه قدمت و تجربه مجموعه ای به نام سازمان بسیج هنرمندان ایجاد نماییم که بتواند خلاهای آموزشی این حوزه را برطرف کند. مسیری که می تواند با آموزش هنرمندان و مربیان در سال بعد شکوفا شود و ما شاهد به ثمر نشستن فعالیتها و برنامه ریزی از پس برگزاری جشنواره ای شویم که با هدف درستی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. دراین میان دیگر مجموعه ها و نهادها هم می توانند برحسب موضوعات کاری خود برنامه ها و رویدادهای مورد نظر خودشان را برگزار کنند.
تلاش برای تحقق واقعی شعار «جذب حداکثری» در موسیقی و سرود
مهدوی خاطرنشان کرد: به نظرم هرچه جشنواره دراین زمینه برگزار نماییم کم است. اصلاً عدد و رقم این جشنواره در مقایسه با جامعه آماری که در عرصه موسیقی و سرود فعالیت می نمایند عدد ناچیزی است. حتی درباره ی تامین مخارج جشنواره هم باید بگویم که خوشبختانه در این حوزه مدتی است استانها نیز پای کار هستند و در حد توان و امکانات خود به جشنواره های موضوعی کمک می کنند.
مدیر انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور اظهار داشت: من لازم است در همین جا از سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین هم تشکر کنم که با انتخاب آرش زینال خیری به عنوان رییس سازمان بسیج هنرمندان که خود از بدنه انجمن های فرهنگی هنری بسیج بود خون تازه ای را وارد رگ های این مجموعه باارزش کرد. به اعتقاد من حضور آرش زینال خیری در این مجموعه که سابقه بسیار خوبی هم در حوزه رضا مهدوی: همراهی سردار سلیمانی و آرش زینال خیری دربرگیرنده نتایج مثبتی بود و موجب شد ما به نحو احسن از عملکردمان دفاع کرده و باوجود تعدادی از گفته ها که ما را به موازی کاری نسبت می دادند فضایی را پیش روی خودمان ترسیم نماییم که می تواند مترادف با تقویت سرود به عنوان یک جریان مردمی حوزه هنر باشد تهیه کنندگی و سینما دارد سبب شد تا او بواسطه آشنایی با حوزه فرهنگ و هنر ما را فرابخواند و بگوید که چرا جشنواره موسیقی و سرود بسیج در دوره گذشته برگزار نشد؟ در حالیکه باید گفت در دوره های گذشته شکاف زیادی ایجاد شده بود که مانع انجام خیلی از کارها می شد. حالا هم همه ما آمدیم که با شعار «جذب حداکثری» فضایی را به سهم خود فراهم سازیم تا همه بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند و چه خوب که داوران به عالی ترین شکل ممکن کارها را برای حضور در بخش غائی انتخاب کردند.
مهدوی ضمن اشاره به نحوه حضور گروههای شرکت کننده اظهار نمود: مطابق برنامه ریزی های انجام گرفته چهار گروه «آکاپلا»، شانزده گروه «سرود» و نزدیک به ۱۰ «تک آهنگ» مورد ارزیابی سه داور نخبه حوزه موسیقی جشنواره موسیقی و سرود بسیج (آوای عشق) قرار می گیرند. شرایطی که به نظرم دربرگیرنده یکی از کم سابقه ترین رویدادهای حوزه سرود در بخش کیفیت است و فضایی فراهم شده تا آنها در قالبی بطورکامل تخصصی و حقیقی مورد ارزیابی قرار بگیرند. شرایطی که بواسطه همراهی سردار سلیمانی و آرش زینال خیری دربرگیرنده نتایج مثبتی بود و موجب شد ما به نحو احسن از عملکردمان دفاع کرده و باوجود تعدادی از گفته ها که ما را به موازی کاری نسبت می دادند فضایی را پیش روی خودمان ترسیم نماییم که می تواند مترادف با تقویت سرود به عنوان یک جریان مردمی حوزه هنر باشد. مسیری که در عین حال اجازه می دهد تا دیگر مجموعه ها نیز به فعالیتهای خود بدون هیچ رقابت مسمومی ادامه دهند. آن چه برای ما بسیار مهم بود الگوسازی و نمونه آفرینی برای رسیدن به کیفیت است که امیدوار هستم روزی بتوانیم بطور کامل شاهد تحقق آن باشیم.
مجید هودن مسئول امور انجمن های هنری ادبی بسیج هنرمندان هم در ادامه صحبت های مهدوی تصریح کرد: به اعتقاد من موازی کاری شاید در جایی بد باشد اما در بعضی از فعالیتها نیز می تواند دربرگیرنده نتایج مطلوبی باشد. در حوزه برگزاری جشنواره موسیقی و سرود بسیج هم ماجرا بگونه ای است که ما به علت جامعیتی که در بسیج هنرمندان داریم نمی توانیم آنرا موازی کاری با دیگر رویدادهای در رابطه با سرود و موسیقی بدانیم چونکه ما مجموعه ای هستیم که ۸۰ هزار عضو دارد. مرجعیتی که در هیچ جای دیگر نیست. شرایطی که باعث شده تا در سال آینده برنامه ریزی ها را به گونه ای طراحی نماییم که جشنواره موسیقی و سرود بسیج در قد و قواره هایی گسترده تر برگزار گردد که توسعه بخش تک خوانی یکی از این برنامه ها است.
جشنواره موسیقی مقاومت فراموش شده و پرسش های بی پاسخ
رضا مهدوی در ادامه این جلسه خبری بود که در جواب سوالی مبنی براینکه چرا سازمان بسیج هنرمندان کشور به بهانه کسب تجربه در جشنواره موسیقی و سرود «آوای عشق» مقدمات و برنامه ریزی هایی را برای احیای جشنواره خاموش شده «موسیقی مقاومت» که در زمان برگزاری خود نتایج کم و بیش خوبی را هم در پیش گرفته بود، انجام نمی دهد، اظهار داشت: من بطورکامل با حرف شما درباره ی جشنواره موسیقی مقاومت موافقم و اتفاقاً یکی از پرسش های من هم است که چرا یک جشنواره موضوعی مهم و ملی که داشت مسیر خودرا پیدا می کرد به یک باره فراموش شد و کسی هم پاسخ نداد. حتی من بر این باورم باید در جشنواره مهمی چونرضا مهدوی: سرود باید ریتم های ساده ای داشته باشد که مردم بتوانند با آنها ارتباط برقرارکنند. مسیری که متاسفانه آغشته به تنظیم های آن چنانی شده که حتی میزان صدای آهنگ ها را بالاتر از گروه سرود تنظیم می شود. گویی تعدادی از آهنگسازان در این قالب می خواهند سرودها را مصادره به مطلوب کنند جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم چنین شاخه ای وجود داشته و گروه هایی از کشورهای اسلامی بمنظور ارائه آثارشان در این بخش به جشنواره بیایند و کارهای خودرا اجرا کنند. اما درباره ی این که نام جشنواره موسیقی «آوای عشق» در قالب عنوان جشنواره موسیقی مقاومت تعریف نشود نکته ای نیست که با آن موافق باشم چون عنوان موسیقی مقاومت می تواند در کنار دیگر موضوعات به جشنواره موسیقی سرود بسیج اضافه شود.
وی افزود: من معتقدم جشنواره موسیقی و سرود «آوای عشق» باید بصورت یک رویداد مستقل برگزار گردد. این جشنواره باید مصداق عینی عبارت «سرود به ما هو سرود» باشد. ما در این جشنواره می خواهیم سرود در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس که بهترین نمونه ها بوده و هنرمندان بزرگی هم خالق آن بودند اما از نیمه دهه هفتاد به فراموشی سپرده شد باردیگر در این جشنواره متبلور شود. متاسفانه اغلب سرودهای دهه نود ما تبدیل به موسیقی های پاپی شده اند که اصلاً سرود نیستند. در حالیکه سرود باید خالص باشد. سرود باید ریتم های ساده ای داشته باشد که مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. مسیری که متاسفانه آغشته به تنظیم های آن چنانی شده که حتی میزان صدای آهنگ ها را بالاتر از گروه سرود تنظیم می کنند. گویی تعدادی از آهنگسازان در این قالب می خواهند سرودها را مصادره به مطلوب کنند.
این کارشناس حوزه موسیقی خاطرنشان کرد: این که بیاییم مقوله «سرود» را با موسیقی پاپ ترکیب نماییم، خیلی اشکال دارد. وقتی همه جا را موسیقی پاپ فرا گرفته چرا ما باید بیاییم و با سرودی که برای ما قداست دارد چنین برخوردهایی نماییم. سرود جریان ریشه دار تاریخی در کشور ما دارد که از زمان علینقی وزیری تا به امروز در اشکال بسیار ارزشمندی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. ما این همه خوراک و مخزن خوب برای سرود داریم که می توانیم از آنها استفاده های بسیاری خوبی ببریم اما چرا به آسانی اسامی تعداد محدودی آهنگساز بطور دائم در همه سرودها دیده می شود. من اعتقادی به مافیای سرود ندارم اما اینها نکاتی است که ما در این جشنواره روی آنها توجه داریم و امیدوار هستم شرایط بگونه ای هدایت شود که بتوانیم سال بعد نتایج مطلوب آنرا به دست آوریم. پس بنده با عنوان جشنواره موسیقی مقاومت بطورکامل موافقم اما بر این باورم که این رویداد باید در وضعیت دیگری برگزار گردد و جشنواره موسیقی و سرود «آوای عشق» هم بصورت مستقل به کار خود ادامه دهد.
آرش زینال خیری مسئول سازمان بسیج هنرمندان هم در ادامه صحبت های مهدوی اظهار داشت: «بسیج» چتری بر جغرافیای ایران زمین است که به لطف خداوند چتری برای تمام دنیا خواهد شد. «بسیج» واژه ای مترادف با نظامی گری نیست. بسیج مترادف با مردمی بودن است. سازمان بسیج هنرمندان هم در همین قالب و مدلول کار می کند. یعنی آنهایی که در اینجا کار می کنند شرایطی را فراهم می سازند تا آثارشان را به مردم عرضه کنند. بدین سبب موضوع برگزاری جشنواره ها هم در همین قالب تعریف می شود. بطور مثال ما الان در سازمان بسیج جشنواره تئاتر مقاومت و جشنواره تئاتر «سودای عشق» را داریم که جشنواره تئاتر مقاومت در قالبی تخصصی و سراسری به موضوع «مقاومت» می پردازد اما جشنواره تئاتر «سودای عشق» به یک موضوع خاص محدود نیست و تلاش می کند تا به دیگر مفاهیم نیز بپردازد.
وی در آخر این بخش از صحبت هایش خاطرنشان کرد: بطور قطع بنده هم موافق برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت هستم و بر این باورم جای آن خالی است اما به نظر می رسد جایگاه برگزاری جشنواره در فضایی خارج از سازمان بسیج هنرمندان است که می تواند در قالبی منسجم و مهم پیش روی مخاطبان قرار گیرد. فضایی که می تواند در کنار رویدادهایی چون جشنواره موسیقی و سرود «آوای عشق» دربرگیرنده اتفاقات موثری باشد.
ادامه دارد...
منبع: كیت هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب