ArtKit کیت هنری

معرفی یک نخبه دفاع مقدس در ویترین مستند کشور روزگار احمد چگونه سپری شد؟

معرفی یک نخبه دفاع مقدس در ویترین مستند کشور روزگار احمد چگونه سپری شد؟ کیت هنری: محسن اردستانی رستمی کارگردان مستند روزگار احمد از خاصیت های شهید احمد کاظمی و زمان بر شدن تولید بواسطه تعداد بالای مصاحبه ها گفت.


محسن اردستانی رستمی کارگردان مستند «روزگار احمد» که در بخش جایزه شهید آوینی و مسابقه ملی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد در ارتباط با این اثر به خبرنگار مهر اظهار داشت: نام اشخاصی بین مردم پررنگ است و مردم درباره ی آنها بواسطه رسانه ها یا اسم بزرگراه ها ذهنیت دارند نام هایی مثل همت، کاظمی، سلیمانی و … که قهرمانان ما محسوب می شوند اما امثال منِ متولد دهه ۶۰ تنها می دانیم این افراد آدم های بزرگی هستند ولی نمی توانیم بگوییم چرا بزرگ هستند پس باید این اشخاص را برای مخاطب آشنایی زدایی نماییم و منِ نوعی باید بدانم چرا فلان شهید آدم بسیار بزرگی بوده است ازاین رو باید بوسیله کتاب، رسانه یا… خاصیت ها و اقدامات برجسته مختلف این اشخاص را تبیین نماییم. به عنوان مثال حاج قاسم گفته است در دفاع مقدس هرجا خطر بود احمد کاظمی هم بود به همین دلیل ما می خواستیم مخاطب با دیدن «روزگار احمد» متوجه شود یک نخبه دفاع مقدس در آن دوران و بعد از دفاع مقدس چه کرده است؛ ما امکان دارد در مورد حاج قاسم سلیمانی بتوانیم روایتهای خوبی ارائه نماییم اما در مورد ژنرال سلیمانی و تاکتیک های آن حرفی برای گفتن نداریم. وی در ارتباط با نحوه انتخاب این موضوع اظهار داشت: من در عرصه مقاومت و دفاع مقدس کار می کردم و با آقای فلاح فر تهیه کننده اثر، هم رفاقت داشتم. حوزه کاری هر دو ما دفاع مقدس است و پیشنهاد تولید این اثر از جانب آقای فلاح فر داده شد. «روزگار احمد» نخستین تجربه من در حوزه تولید مستند پرتره به حساب می آید البته تجربه تولید مقاطعی از زندگی اشخاص را داشتم اما این نخستین فرصتی بود که لنز دوربین را واید گذاشته و تمام نقاط برجسته زندگی یک آدم را نشان دادم.
این کارگردان در ارتباط با نقش جشنواره «سینماحقیقت» در ارتقای تولید مستند کشور، اظهار داشت: جشنواره «سینماحقیقت» به صورتی ویترین فضای مستند است و هنرمندان بوسیله جشنواره بهتر دیده می شوند. «سینماحقیقت» مطرح ترین جشنواره مستند ایران است و بخش بین الملل خوبی دارد ازاین رو بستر مناسبی برای دیده شدن آثار است. وی درباره ی چالش های تولید این اثر خاطرنشان کرد: برای به تصویر کشیدن تایم لاین زندگی احمد کاظمی باید آدم های مختلفی را در مقاطع مختلف زندگی وی نظیر کرمان، دفاع مقدس و … به تصویر می کشیدیم، بطورمثال در ارتباط با ارتباط خوب حاج احمد با ارتش، به نام سرهنگ ایرائی رسیدم ولی هر چقدر پیگیری کردم گفتگو با وی به نتیجه نرسید. علاقه مند بودم همه افرادی را که می خواستم جلو دوربین بنشانم ازاین رو به علت تعداد زیاد افراد برای گفتگو و حضورشان در نقاط مختلف کشور تصویربرداری یک سال زمان برد. بطورمثال برای یک خاطره در رابطه با رفتار و ارتباط خوب حاج احمد با سربازها تا کرمان رفتیم و افرادی را مقابل دوربین آوردیم.
او در آخر صحبت هایش مطرح کرد: مسئله دیگر پیداکردن اسناد و بعد از آن پیدا کردن اسناد مرتبط بود یعنی اولاً بتوانیم صوت و نوارهای مرتبط را پیدا نماییم و سپس بخش های در رابطه با مبحث مورد نظرمان را از آن استخراج نماییم. همین طور یکی از خاصیت های بنده در ضبط مستند این است که برایم پشت صحنه مستند نیز جزو صحنه است در این مستند هم ما قسمتی از پشت صحنه را در اثر گذاشته ایم. رویه من این است که پشت صحنه را قسمتی از کار می دانم و فقط ریاضی وار جلو نمی روم. در پایان کار نیز تلاش کردم به رابطه احمد کاظمی و حاج قاسم دقیق تر بپردازم. سایر عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده: ساسان فلاح فر، کاگردان: محسن اردستانی رستمی، پژوهش و نویسنده: هانیه کمری، دستیار تهیه و هماهنگی: شهرام ناصری، تصویربرداران: رضاریبندی، سعید دولتخواه، نوید عبدلی، محمد مرادیان، علی دستمالچی، تدوین: عباس وهاج، صدابردار: اکبر پیرزاده، اصلاح نور و رنگ: سید مرتضی خلیل پور، مدیر تولید: حمید شیخی گروسی، طراح پوستر: محمد صادق کرمیار.


منبع:

1403/09/25
10:13:00
5.0 / 5
174
تگهای خبر: تصویر , جشن , جشنواره , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری