ArtKit کیت هنری
در یك نشست مطرح شد؛

مستندسازی که به شیوه فرمالیستی مخاطب را با مبحث مواجه می کند

مستندسازی که به شیوه فرمالیستی مخاطب را با مبحث مواجه می کند به گزارش کیت هنری، مستندهای ابوالحسن صبا و چشمی که می شنود ساخته احمد فاروقی قاجار در موزه سینما اکران و نقد و بررسی شدند.


به گزارش کیت هنری به نقل از روابط عمومی موزه سینما، بیستمین نشست «شب های مستند» عصر روز دوشنبه ۲۳ مهر در موزه سینما برگزار شد و مستندهای «ابوالحسن صبا» و «چشمی که می شنود» ساخته احمد فاروقی قاجار به نمایش درآمد. محمد تهامی نژاد پژوهشگر و مستندساز پیشکسوت بعد از نمایش این مستند اظهار داشت: فاروقی به شیوه فرمالیستی در ابتدا مخاطب را با انجیل مواجه می کند. مهم ترین جمله ای که در رابطه با محصص می گوید این جمله از انجیل است که خداوند انسان را آفریده که ببیند و بشنود. این نکته مهم می باشد که بدون اصطلاح شناسی محصص این فیلم قابل فهم نیست و اگر آن اصطلاح ها را نشناسیم ارتباط ما با فیلم قطع می شود. وی ادامه داد: نکته ای که به آن اعتقاد دارد اینست که متریال مهم نیست و بیان آن چه می خواهد بگوید مهم می باشد که این یک نظریه فرمالیستی است. نکته دیگری که احمد فاروقی به آن اشاره می کند، گریز از روایت کلاسیک است که همین ناآشناسازی به مخاطب پیش داوری می دهد که با چیز جدیدی مواجه خواهد شد. تهامی نژاد ضمن اشاره به شباهت این فیلم به یکی از فیلمهای اصلانی اظهار داشت: این فیلم در عرض شش ساعت فیلمبرداری شده و دو سطح دارد و به نظر من به فیلم «جام حسنلو» آقای اصلانی نزدیک است. میرعلیرضا میرعلینقلی موسیقیدان و پژوهشگر موسیقی هم در قسمت دیگر این نشست اظهار داشت: متاسفانه هر بار فیلم «ابوالحسن صبا» را می بینم، کوتاه و کوتاه می شود و دلیل آنرا نمی دانم. مدتی پیش یک راش ۱۱ دقیقه ای در یک قوطی آهنی در زباله دانی پیدا کردم که درحال ترمیم و انتشار آن هستیم. آن فیلم بیشتر از ۱۱ دقیقه است ولی در فیلمخانه هم ادامه و کامل آنرا نیافتم. فیلم آقای فاروقی در ارتباط با ۱۱ سال پس از فوت استاد صبا است. داشتن راش های فاروقی یک آرزوست و اگر بتوانم آنها را پیدا کنم اساسا در بین آنها تصاویری خواهد بود که برای ما عاشقان پژوهش در موسیقی بسیار پرارزش است. میرعلینقلی در رابطه با حضور چهره های مختلف در این فیلم اظهار داشت: خیلی از اشخاصی که لیست آنها بلند است در این فیلم حضور دارند که وجودشان از نظر هنری بسیار مغتنم است. اما نکته ای که بخواهم عرض کنم اینست که اساساً حضور آقای بهارلو که از شاگردان استاد هم نبودند بسیار چشم نواز است از آن جهت که پس از فوت استاد وظیفه گردآوری و چاپ چند جلد از آموزش های استاد برعهده ایشان افتاد. تهامی نژاد در ادامه این نشست یادداشتی را خواند که قسمتهایی از آن بدین شرح است: احمد فاروقی سال ۴۷ فیلم «ابوالحسن صبا» را برای تلویزیون ساخت و محمود نصیری فیلمبرداری این کار را برعهده داشت. این کار زیبایی شناسی یک اثر تلویزیونی را دارد که باید سریعاً تولید و به پخش تلویزیونی می رسید. او گاهی در فیلم هایش از زوم بک زیاد استفاده می نماید. فیلم استاد صبا پرتره ای در غیاب یک شخصیت چندوجهی است که افراد دیگر وجوهی از شخصیت استاد را بیان و قطعاتی از او را اجرا می کنند. گرچه در این اثر شتاب در تولید بسیار بالا است اما گاهی فی البداهگی به خوبی در آن دیده می شود. وی افزود: اطلاعات فیلم دارای چهار سرفصل است؛ ابتدا اطلاعات زندگینامه ای که با عکس و گفتار متن همراه می باشد، دوم زمینه کاری استاد، سوپ در رابطه با پژوهش و پژوهش کار و بخش چهارم در رابطه با آینده موسیقی است. فیلم با تصویری از قبرستان ظهیرالدوله تمام می شود. تهامی نژاد در انتها در رابطه با فیلم فاروقی قاجار که جایزه کن دریافت کرد، اظهار داشت: فیلم «طلوع جدی» سال ۴۲ ساخته و سال ۴۳ نمایش داده شده است. سال ۴۳ این فیلم در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد و در آن سال ها جشنواره کن ۳ جایزه اصلی داشت و یکی از جوایز آن به فیلم کوتاه تعلق می گرفت. آن جایزه به فیلم «طلوع جدی» داده شد. در این جلسه محمد تهامی نژاد، ارد زند، ارد عطارپور، مرتضی شاملی، محمد شکیبانیا، فخرالدین سیدی، کیوان کیانی و محمود اسحاقی حضور داشتند.


منبع:

1403/07/25
09:53:33
5.0 / 5
34
تگهای خبر: آموزش , آینده , اكران , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری