ArtKit کیت هنری
در یك نشست مطرح شد؛

خودآگاهی و تنظیم هیجان دوره نوجوانی در انیمیشن درون، بیرون ۲

خودآگاهی و تنظیم هیجان دوره نوجوانی در انیمیشن درون، بیرون ۲ به گزارش کیت هنری، نشست قرارِ هفت به مساله خودآگاهی و تنظیم هیجان دوره نوجوانی مبتنی بر انیمیشن درون، بیرون ۲ پرداخت.



به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، چهارمین نشست «قرار هفت» به همت «اندیشکده امید» و با حضور فعالان و کنشگران حوزه نوجوان و ۲ نفر از اساتید حوزه روان شناسی و انیمیشن در روز سه شنبه ۱۶ مرداد با نمایش انیمیشن «درون، بیرون ۲» در محل کارستان بهارستان برگزار گردید.
پس از مشاهده انیمیشن، صدیقه سلطانی نژاد بعنوان دبیر نشست، راهبری بحث را برعهده داشت.
عباس جواهری روانشناس، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در چهارمین نشست از سلسله نشست های «قرار هفت»، ضمن توجه به نقاط قوت انیمیشن «درون بیرون ۲»، با بیان این نکته که قبل از آن که به بررسی این اثر بپردازیم، میتوان تحلیل های گوناگونی را پیرامون شخصیت های آن داشت، اظهار داشت: در حوزه تحلیل شخصیتی این اثر، میتوان به این موضوعات فکر کرد مثلا زندگی و زیست شخصیت های جاری در انیمیشن چگونه شکل می گیرد، فرد چه احساساتی را در روند داستان تجربه می کند و هر یک از این احساسات، کدام یک از بخش های ذهن مخاطب را درگیر خویش می سازد.
وی در ادامه، دسترسی به یک تحلیل روانشناختی از خود، بعد از تماشای اثر را، مهم ترین مبحث در تماشای یک انیمیشن برشمرد و با تاکید بر این مفهوم که این اثر می کوشد تا رخدادهای احساسی را که در ذهن مخاطبانش به وقوع می پیوندد با کمک استعاره های تصویری، برون سازی کند، اضافه کرد: اتفاق جالبی که در این انیمیشن می افتد، اینست که «جوی» و «رایلی» هر ۲ باهم نقش اول این انیمیشن هستند و این که در سکانس های مختلف این اثر، مخاطب با کدام یک از این قهرمانان همذات پنداری می کند، قابل تأمل است.

بازنمایی مفهوم خودپنداره و باورها در انیمیشن

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در همین راستا ضمن اشاره به موضوعات جاری در داستان این انیمیشن، با بیان این نکته که در وجود هر فرد، طرح واره های مختلفی به وجود می آید که باآنکه ریشه در کودکی او دارد اما در طول مسیر بزرگسالی همراه اوست، افزود: در تله یا طرحواره رهاشدگی، فرد مدام نگران تنها شدن و ترد شدن و از دست دادن افراد مهم زندگی خود است. اما نکته ای که در این انیمیشن به خوبی به تصویر کشیده شده بود اینست که اگر تو جلوی صدای نگران کننده برخواسته از این طرحواره را نگیری، او به فرمانده کل ذهن تو تبدیل خواهد شد و در عین حال که نیت و خاصیت ابتدایی این اضطراب حفاظت از توست، در دراز مدت به تو صدمه خواهد رساند.

اهمیت توجه به مضمون در ساخت انیمیشن

علیرضا گلپایگانی تهیه کننده و کارگردان انیمیشن و عضو هیات امنای بنیاد پویانمایی، در این جلسه، ضمن اشاره به روند فعالیت دیزنی در سالهای مختلف و رخدادهای مختلفی که در طول این مسیر برای این شرکت پیش آمده است، اظهار داشت: در مقطعی از زمان، مخاطبان دیزنی اعتقاد داشتند که کودکان و نوجوانان، تنها مخاطبان آثار ساخته شده در این کمپانی هستند و به همین ددلیل، می گفتند ما دیگر انیمیشن نگاه نمی نماییم و طولی نکشید که دیزنی حس کرد درحال از دست دادن بخشی از بهترین مخاطبان خویش است.
وی با بیان اینکه «دیزنی» بعد از این رخداد، متوجه شد که در ساعت اولین شب که ساعات اصلی فروش فیلمها است، کودکان در خواب هستند و انیمیشن ها دیگر در سالن های سینما، مخاطب ندارند، اضافه کرد: همین مساله باعث شد که بعد از این اتفاق انیمیشن «پری دریایی» دیزنی، با پرداخت به مضامینی مانند عشق و روابط زن و مرد و برای پدرها و مادرها ساخته شود.

مخاطب انیمیشن صرفا کودک و نوجوان نیست!

گلپایگانی، انیمیشن «درون بیرون» را انیمیشنی ساخته شده با حال و هوای مخاطبان بزرگسال برشمرد و با تاکید بر این مفهوم که جامعه مخاطبان مد نظر در این اثر دیزنی، پدر و مادرها بوده اند، بیان نمود: امروز فیلمهای بلند انیمیشن دیگر برای بچه ها ساخته نمی گردد، بلکه مخاطبان آنها بزرگ ترها هستند، اما بچه ها هم از دیدن آنها لذت می برند.
این تهیه کننده انیمیشن، کمپانی دیزنی را یک مؤسسه تجاری برشمرد که از هنر برای تجارت استفاده می نماید و با طرح این پرسش که آیا ساختار کلی سرگرمی و تجارت برای یک مؤسسه کافی است، افزود: انیمیشن «درون، بیرون ۲»، اثری است که به جز خلاقیت در مضمون، هیچ عنصر و تکنیکی در آن وجود ندارد و حال در اینجا، پرسش اصلی اینست که ما فیلمسازها، باید چه برداشتی از این دست از آثار داشته باشیم و باید به سراغ چه مضامینی در جامعه خویش و جامعه جهانی برویم که مخاطب به دیدن آن بیاید، از آن استفاده نماید و هزینه آنرا هم پرداخت کند.
وی، «درون، بیرون ۲» را، پرفروش ترین انیمیشن سال ۲۰۲۴ و پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینما دانست و ضمن اشاره به این نکته که این انیمیشن، مضمون روز و مضمون مورد نیاز مخاطب امروز را در خویش دارد، اظهار نمود: همه ما عاشق فرم هستیم، بخش عمده ای از جامعه انیمیشن ما عاشق فرم ها هستند، اما باید گفت موفقیتی که «درون، بیرون ۲» دارد، همه و همه این نیست، بلکه در اینست که چیز عجیبی در تکنیک و فرم وجود ندارد، چیزی که شما را جذب کرده است که یک ساعت و نیم چنین انیمیشینی را ببینید، اینست که تولیدکننده اثر، از تمامی نکاتی که از نظر او، یک انیمیشن را جذاب می کند، بهره برده است و اگر بتوانیم این موارد را پیدا نماییم، هدف فیلمساز تحقق یافته است و حال ما، باید از خود بپرسیم که آیا در استخراج این عناصر موفق بوده ایم یا خیر؟


منبع:

1403/05/20
10:23:58
5.0 / 5
921
تگهای خبر: انیمیشن , برند , تصویر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری