هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛
از اثر جدید حسن روح الامین برای شهدای مظلوم غزه تا بازگشت حنظله
کیت هنری: در هفته ای که گذشت، هنرمندان هنرهای تجسمی نیز همچون دیگر هنرمندان تحت تاثیر جنایت رژیم غاصب صهیونیستی در غزه بودند اما این هنرمندان دست به قلم شدند تا صدای بلندتری به گوش جهان برسد.
خبرگزاری مهر- گروه هنر- آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در جامعه هنر کشورمان است که عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود اما در گزارش ها و خبرها اهتمام بر اینست تا از این مهجوریت دور شود. هرچند جمعه ها روز تعطیل به حساب می آید اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و فعالیتهای اخیر خویش را در چارچوب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند.
«آدینه» روز نانوشته نخستین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به علت تعطیل بودن اغلب مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشا از این آثار هنری برای اقشار مردم را فراهم می آورد. بر این اساس، در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» به مروری بر اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همینطور برخی نمایشگاه ها خواهیم داشت.
هنرهای تجسمی زودتر از همه تحت تاثیر جنایت در غزه
هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی بخصوص کارتونیست ها و طراحان گرافیک بعد از جنایت رژیم غاصب صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی غزه، دست به کار شدند تا ابعاد وسیع تری از این جنایت را به جهان نشان دهند. این حمله وحشیانه و ددمنشانه رژیم اشغالگر صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی در غزه از مهم ترین اتفاقات هفته گذشته بود که هنرمندان نیز نتوانستند از این واقعه سطحی گذر کنند و علاوه بر اعلام انزجار خود از این رژیم جعلی، دست به قلم بردند تا آثاری را که گویای این جنایت است، منتشر کنند.
یکی از تأثیرگذارترین طرح ها که در واقع پوستری ثبت شده از حقیقت است، در همان ساعت اولیه جنایت رژیم غاصب توسط حامد مغروری منتشر گردید. وی پوستری که در آن از تصویر شهادت ۲ کودک مظلوم فلسطینی در بیمارستان بهره برده بود، منتشر نمود. مغروری در رابطه با این پوستر نوشت: «دیروز بامداد که این فیلم از صفحات فلسطینی به دستم رسید و استوری کردم تا شب صدای ناله های «حبیبی یا اَمای» این مادر شهیدان لیلی و محمد توی سرم پیچید و امان از ما برید.
از طرفی حقیقتاً تشابه لیلی و محمد از لحاظ سنی با فرزندانم مزید بر علت شد که شاید بتوان هم صدای درد و فریاد آن مادر مظلوم بود، گاهی فقط ثبت یک لحظه مستند که امکان دارد در آن زمان تجهیزات ثبتی مناسبی وجود نداشته باشد برای نشان دادن آن درد مذکور و بازسازی یک تصویر برای اجرای یک اثر کافی باشد و ایده جدید یا هر ایده دیگری از استناد آن واقعه بکاهد و یا آن درد را ناقص بیان کند. بر آن شدم در حد توان با کودکان و همسر خود آن صحنه غم انگیز را بازسازی نماییم تا بماند و بدانند که مادرهایمان ما را با داستان های دوطفلان مسلم بزرگ کرده اند تا امروز ما راوی داستان های مستند دیگر از دوطفلان اسلام باشیم که به دست یزید زمانه به شهادت می رسند.»
این فاجعه به قدری عظیم بود که در سطح شهر نیز بیلبوردها و دیوارنگاره های شهری را نیز تحت تاثیر قرار داد. جدید ترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) نیز با عنوان «مرگ بر حقوق بی بشر» با عنایت به بی تفاوتی حقوق بشر ضد جنایات صهیونیست ها، صبح پنجشنبه ۲۷ مهر نصب و رونمایی گردید.
اثر جدید حسن روح الامین برای شهدای مظلوم بیمارستان المعمدانی غزه
حسن روح الامین هنرمند نقاش که همیشه نسبت به وقایع واکنشی سریع دارد و اثری خلق می کند، نیز بعد از جنایت صهیونیست ها در غزه، دست به قلم شد و اثری با عنوان «العجل» خلق کرده است.
اثر «العجل» از حسن روح الامین
وی در توضیح این اثر نوشته است: «ای عشق دل افروز دل من به تو گرم است» و آنرا به شهدای مظلوم بیمارستان المعمدانی غزه تقدیم کرده است.
در این اثر، هنرمند، حضرت مهدی (عج) را تصویر کرده است که حضرت کودکان مظلوم فلسطینی را در آغوش گرفته است.
درگذشت یک هنرمند تجسمی باسابقه بر اثر سرطان
نادر ترکمن هنرمند نقاشی که نقاشی هایش تداعی کننده سفری دور و دراز در کهن الگوها بود، ۲۳ مهر ماه بر اثر سرطان معده در تهران درگذشت. پیکر وی دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ تشییع و در قطعه ۹۶ بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
زنده یاد ترکمن متولد ۱۳۴۰ در تهران، تحصیلات مقدماتی خویش را در هنرستان هنرهای زیبای تهران (۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷) گذراند و تحصیل دانشگاهی را در دانشگاه ایالتی نبراسکا (۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴) طی کرد. وی نخستین نمایشگاه انفرادی خویش را سال ۱۳۷۴ در گالری گلستان برگزار کرد و بعد از آن، در سال ۱۳۷۶ دومین نمایشگاه انفرادی خویش را در گالری منصوره حسینی روی دیوار برد. آخرین نمایشگاه این هنرمند نیز سال ۱۳۹۶ در گالری سهراب برگزار گردید. او آثار خود را، در نمایشگاه های انفرادی و گروهی بسیاری در واشینگتن و تهران به نمایش گذاشت.
نادر ترکمن در زندگی خود همواره به دنبال کشف ایده ها و معناهای تازه بود و این خصلت را از راه جست وجوی عینی در ناخودآگاه پی می گرفت. خودش می گفت در نقاشی هایش اهتمام کرده از «پایان های متقارن» فاصله بگیرد؛ با این وجود بر این باور بود که در هندسه، یک نیروی متقارن ذاتی وجود دارد که مبارزه با آن دشوار است.
«طوفان الاقصی» همچنان می تازد
در هفته ای که گذشت، همینطور علاوه بر این که پوسترها، بیلبوردها و دیوارنگاره های شهری تحت تاثیر عملیات «طوفان الاقصی» بودند، نمایشگاه های هنری نیز با این مورد در حوزه هنری و جهاد دانشگاهی برگزار شدند.
نمایشگاه عکس «با طوفان الاقصی تا روز آخر» شامل آثار گروهی عکاسان رسانه های فعال در فلسطین اشغالی از عملیات طوفان الاقصی به همت خانه عکاسان ایران روز دوشنبه ۲۴ مهر ماه در «گالری شماره یک عکاسان ایران» راه اندازی شد.
در این نمایشگاه ۴۲ عکس از آغاز عملیات طوفان الاقصی که آثار عکاسان بین المللی هستند، به معرض نمایش گذاشته شد. «با طوفان الاقصی تا روز آخر» کمترین ادای دین جامعه عکاسی و خانه عکاسان ایران به عملیات بزرگ گروههای مقاومت فلسطین و همینطور جنایاتی است که از جانب صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی درحال رخ دادن است. در این نمایشگاه ۴۲ عکس در سایزهای مختلف به معرض نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه «با طوفان الاقصی تا روز آخر» تا «روز پیروزی مقاومت غزه» در ایام شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۹ در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران در حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، میزبان علاقه مندان است.
«بازگشت حنظله» پس از طوفان الاقصی
در هفته ای که گذشت، نشست «مساله فلسطین در گرافیک امروز ایران» با نگاهی به پوستر «بازگشت حنظله» و دیگر آثار صابر شیخ رضایی در چارچوب محفل پنجاه و سوم عصرنشینی هنر و اندیشه، عصر دوشنبه ۲۳ مهر ماه در سالن شهید آوینی حوزه هنری برگزار گردید. در این جلسه، صابر شیخ رضایی هنرمند طراح گرافیک توضیحاتی در رابطه با مفاهیم هنر فلسطینی ارائه کرد.
وی ضمن اشاره به تأثیرگذاری اخبار از فلسطین طی سالهای کودکی تابحال اظهار داشت: این تأثیرات به قدری بود که چند فصل از جنایات رژیم صهیونیستی در ذهنم ماند؛ انتفاضه و شهادت محمد الدوره همچون این اتفاقات بود که در ذهنم نقش بست که منجر به خلق آثاری در رابطه با آثار مقاومت شد. به شکل بی سابقه ای رسانه های فارسی زبان صهیونیستی که اذهان مردم را با دروغ های بسیار متکثر کرده اند، در اینروزها مشی خلاف ادبیات جهانی پیش گرفتند و سطح دروغ پردازی ها و عملیات فریب اینها، ایجاد مسئولیت و وظیفه می کند. من به اندازه خودم اهتمام کردم در اینروزها به واسطه بازنشر آثار قبلی و خلق آثار جدید، کاری انجام دهم.
در این نشست، همینطور در رابطه با ناجی العلی خالق کاراکتر «حنظله» و یکی از کاریکاتوریست های مشهور دنیای عرب سخن گفته شد که اغلب آثارش بازتاب کنایه آمیز و متهورانه ای است که از احساسات آواره های فلسطینی بروز می دهد. مهم ترین کاراکتری که این هنرمند عرب طراحی کرد، حنظله بود که در طول سال ها کمی از نظاره گر بودن، فاصله می گیرد و گاهی قلم و سلاح در دست می گیرد.
پریسا رضایی در این مورد بیان نمود: نکته ای که در آثار آقای شیخ رضایی جالب توجه است کناره گرفتن حالت ضعیف حنظله است و نکته قابل توجه در حنظله ای است که سال پیش آقای شیخ رضایی طراحی نموده است و در آن، نمادهای فلسطین روی بدن و لباس حنظله می بینیم که هر کدام به اتفاقات جدید می پردازد و در واقع ما، بیداری حنظله را می بینیم زمانیکه انتفاضه صورت گرفت.
منبع: artkit.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب