شب های پرفورمنس گالری فرشته به انتها رسید
كیت هنری: شب های پرفورمنس گالری فرشته با اجرای آنیما احتیاط، تارا نظم علیزاده، امین مظفری، میلاد نظم علیزاده و علی قنبری شب گذشته 12 خردادماه پایان یافت.
به گزارش كیت هنری به نقل از روابط عمومی گالری فرشته، مجموعه فرنگی هنری شهر كتاب فرشته طبقِ روال هر سال، در شب های ماه مبارك رمضان و بعد از افطار، با سری برنامه های متنوع و موضوعی میزبان علاقمندان و همراهان همیشگی خود بود. قسمتی از این برنامه ها كه در بخش گالری فرشته و در چارچوب اجراهای هنری برگزار شدند، مجموعه پرفورمنس آرت هایی بود از هنرمندان جوان در حوزه های گوناگون كه به مدت پنج شب در محل گالری فرشته برگزار شدند.
رفورمنس یا پرفورمنس آرت واژه ای است كه این روزها بسیار به گوش می خورد. در گالری ها، تئاترها حتی كنسرت ها بسیار این واژگان شنیده می شود. شاید در ابتدا این مدیا برای همه ناآشنا بود اما طی چند سال اخیر با برگزاری فستیوالی مخصوص به این امر این مدیا در كشور ما دیگر غریبه نیست. هنرمندان پرفورمنس آرت به دنبال به نمایش گزاردن مفاهیم، در چارچوب فرهنگ و سنت خود یا مكانی كه در آن به خلق اثر می پردازند، هستند. در واقع هنرمند هنرهای تجسمی، پرفورمنس آرت را روشی بی واسطه برای آنچه كه می خواهند به مخاطب عرضه كنند، می یابند. در واقع پرفورمنس با یك تابلوی نقاشی به وجود نمی آید. تابلوی نقاشی نهایت حدودی را كه درمی نوردد هنرهای مفهومی است. اما اگر انسانی با هر صورت فیزیكی در فراسوی این تابلو باشد، اساس عمل، دلالت رویدادی است كه بین انسان با تابلوی نقاشی در هر لحظه رخ می دهد. در حقیقت پرفورمنس آرت هنری است كه در لحظه رخ می دهد، حادثه جزئی جدایی ناپذیر از آن است و هیچ چیز در آن قابل پیش بینی و از پیش تعیین شده نیست.
نامه مهر و موم شده داخلِ بطری
نخستین شب؛ چهارشنبه هشتم خرداد ماه به اجرای پرفورمنسِ آنیما احتیاط و با عنوان «نامه هایی به زمین» اختصاص داشت. آنیما احتیاط نویسنده و هنرمند حوزه تجسمی تا كنون پرفورمنس آرت هایی چون «پرنده» (ششمین فستیوال پرفورمنس آرت، «پوئتری»، «ماهی گیری با هاراگوچی» و … را در كارنامه هنری خود داشته است. «نامه هایی به زمین» عنوان لایة اول از پروژة «نامه ها» ست. در این پروژه، كه یك پروژة مدولیشن آرت و باز است، نامه هایی مقرر است به دست های زمین در مكان های نامعلوم سپرده شوند. بعنوان مثال نامه ای كه در فروردین ماه نود و پنج به زمین داده شد؛ نامه ای بود از جنس یك قطعه موم و یك قطعه سنگ با نقش و نگارهای یك شعر حك شده روی آن، به همراه طوماری چهل سانتیمتری با نقاشی ها و نوشته هایی دیداری. طومار مذكور، كه با نخی از جنس كتان شكلی استوانه ای یافته است، به همراه قطعه سنگ و موم داخل شیشه قرار می گیرد.
نقاشی و نگاه
شب دوم، شبِ اجرای پرفورمنس آرت «ز مثل …» بود با اجرای تارا نظم علی زاده. این هنرمند قریب به بیست و پنج سال است كه كار نقاشی می كند و از سیزده سالگی فعالیت خودرا آغاز نموده است. نظم علیزاده حالا مدرس دانشگاه های هنر است و در زمینه نقاشی و پرفورمنس آرت به صورت حرفه ای كار می كند. تارا نظم علیزاده، مدیر گروه سه گوش همواره پرفورمنس هایی را به روی صحنه برده است كه علاوه بر در هم تنیده گی با ادبیات مسائل و دغدغه های ذهنی اجتماع خودرا در بطن خود دارد. پرفورمنس «ز مثل» نیز از این فضا مستثنا نبود و به جهت محتوایش توانست ارتباط بسیار خوبی با مخاطب برقرا كند.
هنرمند نباید، باید داشته باشد!
اجرای سومین شب های پرفورمنس آرت را امین مظفری عهده دار بود با اجرای «او برای تو می رقصد». این پرفورمنس كه به صورت مشترك توسط سعید ارغوانی و علیرضا امین مظفری اجرا شد فضایی متفاوت داشت. علاوه بر حضور هنرمندانی چون الناز شاكردوست و مهدی منصوری، هادی میثمی با اجرای چلو جانی متفاوت به این اجرا بخشید. اتفاق متفاوت این شب مشاركت یكی از مخاطبان حاضر در فضای پرفورمنس بود كه با گفتنِ یك جمله، به شكلی مسیر اجرا را تعیین كرد. اساساً شاید ذات هنر معاصر همین باشد؛ اینكه شكل پذیر نیست و همین امر سبب می شود كه شكل و فرمی از پیش تعیین شده نداشته باشد.
یك چیدمان انسانی
شب چهارم با اجرای میلاد نظم علی زاده همراه بود. اجرای پرفورمنس «سینی چای». این هنرمند كه قبل از این بعنوان پرفورمر فعالیت های بسیاری خصوصاً در گروه سه گوش به مدیریت تارا نظم علی زاده داشته است، از آنجائیكه اساساً پرفورمنس آرت فضایی نو و مدرن دارد، درك مفاهیم جاری در اجرا بیشتر از همه از طرف مخاطب شكل می گیرد و این برداشت و درك مخاطب است كه به اجرا جهت می دهد. در واقع مخاطب در طول اجرا اهتمام در مدلول كردنِ مفاهیم پیش چشم خود دارد و «سینی چای» توانست ارتباط بسیار خوبی با مخاطبین حاضر برقرار كند.
شبِ موسیقی و شعر
و در نهایت شبِ پایانی پرفورمنس آزت شهر كتاب فرشته از آنِ علی قنبری بود با عنوان «ام ۱» كه با حضور شهرام كریمی، نادر مشایخی، محمد شیروانی و الهه نوری اجرا شد. البته در این پرفورمنس هنرمندانی چون شمس لنگرودی، شهرام كریمی، سوسن شریعتی و ابراهیم پشتكوهی نیز مشاركت داشتند. علی قنبری، شاعر، نویسنده، مترجم، منتقد و پرفورمر و همین طور فارغ التحصیل رشته مهندسی مكانیك است. مجموعه اشعار او عبارت اند از «نقطه پشت فعل خراب یا فرانتزكافكای پشت جلد»، «نامه (به / از) رؤیا و ضمایم پاره وقت»، «یك ساعت سعد با مارك وستندواچ» و «شعر ماهی صید ناشدنی». وی كتاب مهم و تاثیرگذارآنتولوژی «شعر پست مدرن» تألیف پل هوور و همین طور «مجموعه اشعار كنستانتین كاوافی» شاعر یونانی را نیز به فارسی ترجمه كرده و بطور پراكنده اشعار خیلی از شاعران خارجی را در مطبوعات به فارسی برگردانده است. وی همینطور نویسنده رمان «چسب و قیچی در گزارش یك ذهن اجاره ای» است. فارغ از اینها او مترجم خیلی از مقالات مهم ادبی متفكران ساختارگرا و پساساختگرای نیمه دوم قرن بیستم و از متفكرانی نظیر ژولیا كریستوا، ژاك دریدا، رولان بارت، ا. ج. گرماس، نورتروپ فرای، دیوید لاج، ژرار ژنه، تری ایگلتون است. علی قنبری همین طور پرفورمنس پویتری های «آموزش زبان عربی»، «نامه به رؤیا» و «گفتگو با یك داور فوتبال» و نیز كلیپ پویتری «عبدالحمید» را نیز اجرا كرده است.
منبع: كیت هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب