با كنسرت چهارپایه عشق ؛
راغب در تالار وحدت سنگ تمام گذاشت
کیت هنری: به گزارش کیت هنری، فصل جدید مجموعه کنسرتهای چهارپایه عشق به خوانندگی مصطفی راغب در چارچوب بازخوانی برخی نوحه های قدیمی و آثار معاصر در رابطه با حضرت سیدالشهدا (ع) در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، تالار وحدت تهران طی روزهای گذشته میزبان ارادتمندان حضرت سیدالشهدا (ع) با برگزاری مجموعه کنسرتهای «چهارپایه عشق» به خوانندگی مصطفی راغب بود. کنسرت هایی که بعد از اجرای فصل اول این پروژه در محرم سال قبل با حمایت مرکز موسیقی مأوا پیش روی مخاطبان قرار گرفته و تا روز بیستم مرداد ماه هم به اجراهای خود ادامه می دهد.
در این کنسرت که نام آن برپایه «چهارپایه خوانی» بعنوان یکی سنت های قدیمی نوحه خوانی انتخاب شده است، مصطفی راغب و یک ارکستر متشکل از سازهای زهی، سازهای ایرانی و پاپ آثاری را برپایه نوحه های قدیمی هیات های تهران و دیگر شهر های کشور و همینطور آثار جدید موسیقایی پیش روی ارادتمندان حضرت سیدالشهدا (ع) قرار می دهند. این در شرایطی است که در کنار اجرای قطعات موسیقایی کنسرت، قطعاتی هم در چارچوب شعر و ترانه و روایت در رابطه با شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) توسط حامد حسین زادگان اجرا می شد که فضای این پروژه را تا حدی وارد حال و هوای یک اثر نمایشی هم کرده بود.
«عشق کوفی» در ارتباط با موسیقی تیتراژ سریال «عشق کوفی» با شعر قاسم صرافان و آهنگسازی مصطفی راغب، «گره گشا» بر مبنای یکی از نوحه های معروف ایام عزاداری محرم با تنظیمی ارکسترال، «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» بر مبنای نوحه ای به همین نام، قطعه «سرخ غروب»، قطعه «کیستی»، نوحه معروف عربی «مل بی ین» (نوحه عربی حضرت عباس (ع))، «حضرت عشق»، «آره من دیوونتم»، «نشانی» و نوحه ترکی «حضرت عباس (ع)» بخش های بعدی کنسرت «چهارپایه عشق» را تشکیل می داد. این در شرایطی است که مصطفی راغب در انتها این برنامه برای دومین بار قطعه «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» را برای مخاطبان اجرا کرد.
آنچه مصطفی راغب و گروه نوازندگان این کنسرت به رهبری نوید اسکندر پیش روی مخاطبان قرار دادند، گرچه تفاوت چندانی با اجراهای سال قبل این گروه در کنسرتهای ویژه برج میلاد تهران نداشت، اما دربرگیرنده خصوصیت هایی بود که می تواند جریان برگزاری کنسرتهای موسیقی در روزهای عزاداری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) را وارد فضای جدیدی کند که در عین احترام به ساحت مقدس این ایام گرامی و گرانقدر بتوان آثار موسیقایی را با مضامین در رابطه با مفاهیم عاشورایی اجرا کرد.
شرایطی که در یکی دو دهه اخیر به واسط تلاش هایی که در مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان هنری رسانه ای اوج، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شکل گرفته که منجر به تولید آلبوم های موضوعی شده است و فضای متفاوتی را برای مخاطبان آثار موسیقی آیینی مذهبی به وجود آورده است، حالا می تواند در چارچوب اجرای زنده آثار موضوعی با حفظ احترام به حریم محترم خاندان (ع) متبلور شود.
فارغ از برخی ملاحظات که به لحاظ کمی و کیفی می تواند در حوزه تجزیه و تحلیل این کنسرت ها مورد واکاوی منتقدان و پژوهشگران حوزه موسیقی قرار گیرد، سنگ تمام مصطفی راغب بعنوان یک خواننده برآمده از مکتب آوازی موسیقی ردیف دستگاهی ایران و مداحی در تکایا و حسینیه های شهر یزد طی ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) در این کنسرت بود.
مسیری که وی نهایت تلاش خویش را انجام داد تا آن چه پیش روی مخاطبان قرار می گیرد در باکیفیت ترین قالب موسیقایی اجرا شود. چارچوبی که این خواننده به علت دلبستگی های خود در این عرصه موسیقایی همواره روی آن تاکید داشته و تلاش می کند بهترین فضای کیفی را برای مخاطبان اجرا نماید. مسیری که بعضی از خوانندگان موسیقی پاپ بنا به دلایلی که خود به صدمه شناسی زیادی احتیاج دارد، چندان مایل به ورود به آن نیستند. اما راغب و برخی دیگر از خوانندگان مطرح پاپ هر از چندگاهی تلاش می کند روی آن فعالیتهایی را انجام دهند.
این خواننده چندی قبل بود که در یکی گفت وگوهای رسانه ای اش توضیح داد: چه عزتی از این بالاتر که هر سال در ماه محرم ۱۰ روز صدایم وقف امام حسین (ع) در هیأت های شهر یزد می شود. من هیچ ابایی هم از گفتن این مورد نداشته و ندارم، البته حقیقت اینست که اوایل خیلی ها گارد می گرفتند و هوادارانم در جریان نبودند و فکر می کردند درحال نقش بازی کردن هستم، اما من هیچگاه ترس از دست دادن هوادارانم را نداشتم و می دانستم امام حسین (ع) به کارم برکت می دهد. معتقدم همه ما انسان ها آن فردی را که با ما همفکر و هم عقیده است پیدا کرده و اتمسفر ما یک جا خواهد بود. طرفدارانم من را همین مدل قبول کردند. اوایل خیلی ها گارد می گرفتند اما من عقیده ام اینست اگر جایگاهی دارم به علت عقایدم است. البته از آنجاییکه هنرمند با احساسش سر و کار دارد همیشه در یک لبه پرتگاه حرکت می نماییم. این همه طرفدار با عقاید و سلایق و پوشش های مختلف روبه روی ما وجود دارد پس تنها چیزی که ما را نگه می دارد همین عقاید ماست. محور این عقاید هم امام حسین (ع) است.
وی در قسمت دیگری از همین گفتگوی رسانه ای بیان نمود: ما برای جذب جوانان بسیاری از جاها کم کاری کردیم. کسانی که عاشق امام حسین (ع) هستند تحت هر شرایطی از عقیده خود دست نمی کشند. اما باید ببینیم چه کاری برای کسانی که با این نام آشنا نیستند، انجام دهیم. آنهایی که هستند حضور دارند. ما چه کار نماییم تا از امام حسین (ع) به فرزندان دهه هشتادی و نودی مان بگوییم.
به هر ترتیب آن چه در کنسرتهای «چهارپایه عشق» درحال برگزاری است، نشات گرفته از ظرفیت بالای موسیقی کشورمان و همینطور اعتقاد روشن و اعتماد به نفس هنرمندانی است که از روی عشق و علاقه ای که فارغ از هیاهوهای رایج فرایند تولید و عرضه موسیقی به ایام گرامی عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) دارند تلاش در اجرای برنامه هایی دارند که می تواند آغازگر مسیر جدیدی در برگزاری کنسرتهای موسیقی طی ایام خاص و دارای احترام مردم کشورمان باشد که نه تنها در آن حرمت شکنی صورت نمی گیرد بله مبدا موثر و خوبی در جهت معرفی هر چه بهتر نهضت عاشورا و تکریم حضرت سیدالشهدا (ع) است. شرایطی که مصطفی راغب و مجموعه های حمایت گر این پروژه موسیقایی تلاش دارند آنرا در چارچوب کیفی ارزشمندی پیش روی مخاطبان قرار دهند.
منبع: كیت هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب