رضا تیموری در گفت وگو با كیت هنری؛
دوست دارم فیلمبردار باشم و رفیق تا کارگردان و رقیب
کیت هنری: رضا تیموری فیلمبردار باسابقه معتقد می باشد عوامل سینمای مستند سریع رشد می کنند ولی به سبب مسائل مختلفی که وجود دارد در این فضا نمی مانند و به سمت سینمای داستانی می روند.
به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، رضا تیموری یکی از چهره های شاخص سینمای مستند در یک دهه اخیر بوده است. کارگردان و مدیر فیلمبرداری باسابقه که از سینمای داستانی به دنیای مستند آمد اما حضورش در این سال ها، او را به چهره ای شاخص در فضای مستند تبدیل نموده است. تیموری در رابطه با اوضاع کنونی فیلمبرداری در سینمای مستند به خبرنگار مهر اظهار داشت: فیلمبرداری در سینمای ایران به روز شده و رشد کرده است. ولی در اینجا دوست دارم این نکته مهم را بیان کنم که سینمای مستند در سالهای اخیر بعنوان پایگاهی برای افراد شده است که در آن رشد می کنند و از آن می روند. در مستند به علت فضای کوچک تری که دارد، عوامل سریع تر رشد می کنند، ولی متأسفانه به علت مسائل گوناگونی که وجود دارد در آن نمی مانند و به سمت سینمای داستانی می روند. این مدیر فیلمبرداری در رابطه با مسائلی که سبب رفتن عوامل از سینمای مستند می شود، مطرح کرد: در سینمای مستند شما آنطور که شایسته است، دیده نمی شوید. ما یک جشنواره تخصصی سینمای مستند به نام «سینماحقیقت» داریم که در قسمت های کوتاه، نیمه بلند و بلند به صاحب اثر و کارگردان جایزه می دهد ولی در قسمت عوامل کلاً یک جایزه برای فیلمبردار داریم. تمام توجه به کارگردان است. ازطرف دیگر بحث مالی وجود دارد که این هم یکی از معضلات بزرگ است. وی ادامه داد: کل بودجه سینمای مستند شاید با یک آپارتمان نرمال در تهران برابری کند و این سبب می شود تا کارگردان خودش وسایل را تهیه نماید و کارهای دیگر را هم خودش انجام بدهد. وقتی تمام مسائل را کنار هم بگذارید، حتی به آنهایی که می روند هم حق می دهید. بهرحال سینما صنعت است و افراد باید در کنار دیده شدن، درآمد هم داشته باشند. حداکثر درآمدی که می توانم در یک سال داشته باشم را به سادگی می توانم با همکاری در ساخت سه یا چهار تیزر به دست بیاورم.
تیموری که در دوره یازدهم جشنواره «سینماحقیقت» عنوان پرکارترین فیلمبردار را داشت، در رابطه با کارهای اخیر خود اظهار داشت: نسبت به قبل فعالیت و کار خویش را کمتر کرده ام و از یک جایی به بعد به سراغ تصحیح رنگ هم رفتم. حقیقت امر اینست که ترجیح می دهم اسمم در پروژه ای ثبت گردد که آنرا دوست دارم. هم اکنون مشغول پروژه ای با فرهاد ورهرام برای شبکه مستند هستم و اخیرا پروژه «رود ارس» هادی آفریده را هم به پایان رساندم. فیلمبردار «جایی برای فرشته ها نیست» در رابطه با دلیل تغییر حوزه خود از کارگردانی به فیلمبرداری توضیح داد: من سینما را با فیلمسازی شروع کردم و از زمانیکه فیلمهای ۸ میلی متری بود، ساخت فیلم را دنبال کردم و حدود ۱۳ فیلم هم ساخته ام که دوتای آنها انیمیشن و بقیه داستانی هستند. من برخلاف بقیه از سینمای داستانی به مستند آمدم. وی افزود: دلیل این که به سمت فیلمبرداری رفتم این بود که فیلمبردار مورد علاقه خودم را پیدا نکردم و تصمیم گرفتم خودم این کار را انجام بدهم و از یک جایی به بعد احساس کردم به علت این که بسیار ایده آل گرا هستم، نمی توانم با این شرایط کارگردانی را ادامه بدهم. ترجیح دادم در پروژه های بیشتری باشم، ایده های خویش را با کارگردان هایی که با آنها همکاری می کنم، به اشتراک بگذارم و فیلمبردار باشم و رفیق تا کارگردان و رقیب. تیموری در انتها در رابطه با اوضاع سینمای مستند اظهار داشت: اوضاع مستند مانند اوضاع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … ما است. یعنی اگر حال و روز آنها خوب نباشد، این هم خوب نخواهد بود. امیدوارم همه چیز خوب شود. رضا تیموری فیلمبرداری مستندهای «میدان بی حصار»، «جایی برای فرشته ها نیست»، «بانو قدس ایران»، «در جستجوی خانه خورشید»، «کامیون آبی» و … را در کارنامه دارد.
منبع: artkit.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب