تئاتر فجر ۴۲ در آینه مهر؛
دبیرخانه تئاتر فجر گفت بلک باکسی برای اجرای بدریه نداریم
کیت هنری: کارگردان نمایش بدریه از دلیلهای اجرای اثر خود با حضور تماشاگران روی صحنه سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایران شهر در دومین روز چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر سخن گفت.
به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، نمایش «بدریه» نوشته بابک خواجه پاشا با کارگردانی مجید اقبالی از اهواز روز دوشنبه ۲ بهمن و در دومین روز چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا شد. این نمایش در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایران شهر اجرا داشت. اجرای «بدریه» به شکل متفاوتی روی صحنه رفت و طی اجرا بازیگران و تماشاگران نمایش همگی روی صحنه سالن حضور داشتند. مجید اقبالی درباره ی دلیل این شکل از اجرای نمایش «بدریه»، به خبرنگار مهر اظهار داشت: نمایش «بدریه» برگزیده جشنواره «سودای عشق» بود و به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی گردید. ۱۰ روز مانده به برگزاری جشنواره، به ما گفتند که در سالن ناظرزاده کرمانی نمایش را روی صحنه ببریم و این در صورتی است برای اجرای «بدریه» نیاز به بلک باکس داشتیم. زمانی که موفق شدم با آقای شفیعی دبیر اجرائی جشنواره چهل و دوم صحبت کنم به من گفت یا از حضور در بخش رقابتی جشنواره انصراف دهم تا در بخش میهمان و در یک بلک باکس اثر را اجرا کنم یا اگر قصدم همچنان حضور در بخش رقابتی است باید در همین سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایران شهر که یک سالن با صحنه قاب عکسی است، نمایش را اجرا کنم. وی تصریح کرد: به آقای شفیعی گفتم که ما را به مرگ می گیرید که به تب راضی شویم. گروه ما ۶ ماه تمرین کرد تا وارد جشنواره تئاتر فجر شویم و من چگونه می توانم به گروه بگویم که در بخش رقابتی اجرا نکنیم؟ اقبالی اشاره کرد: جشنواره تئاتر فجر بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر ایران است، مگر می شود در این جشنواره یک پلاتو یا بلک باکس نباشد که برای اجرا در اختیار گروه ما قرار بگیرد. به ناچار مجبور شدیم روی صحنه سالن ناظرزاده کرمانی چیدمان تماشاگر را هم لحاظ نماییم تا بتوانیم نمایش را روی صحنه ببریم. کارگردان «بدریه» اشاره کرد: خیلی پیگیری کردم و گفتم که نباید این اتفاق بیفتد برای اینکه نمایشی را که ویژه اجرا در بلک باکس است نباید در سالن قاب عکسی اجرا نماییم ولی متاسفانه این صورت گرفت و کار از نظر نور، بازی ها، صدا و بخش های دیگر لطمه خورد و این اتفاق بدی بود. وی درباره ی موضوع نمایش «بدریه»، توضیح داد: دختر و پسری در خرمشهر عاشق یکدیگر می شوند و می خواهند با هم ازدواج کنند. پسر پیش از ازدواج و در زمان انقلاب به انگلستان سفر می کند تا درس بخواند. وقتی به ایران برمی گردد سال ۶۱ و زمان جنگ تحمیلی است و خرمشهر ویرانه شده است. اقبالی درباره ی شیوه اجرای این اثر نمایشی، اظهار داشت: اتفاق نمایش همزمان از دید ۳ کاراکتر اثر تعریف می شود. اهتمام ام بر این بود که به ساده ترین شکل ممکن حرف خودرا بزنم. وی درباره ی طراحی صحنه «بدریه»، اظهار داشت: برای طراحی صحنه نمایش از چند آکسسوآر استفاده کردیم برای اینکه قصدم اجرای نمایش به ساده ترین شکل بود. کارگردان «بدریه» درباره ی دغدغه خود برای پرداختن به موضوع مدنظر نمایش که مربوط به دوران دفاع مقدس بود، اشاره کرد: همیشه دوست داشتم راجع به رشادت های زن های ایران در جنگ تحمیلی صحبت کنم. من دفاع مقدس را برای خود دفاع مقدس کار می کنم ولاغیر، نه امتیازی از آن می گیرم و نه خواهم گرفت. معتقدم آدم هایی که در دفاع مقدس حضور داشتند با خلوص نیت رفتند. این هنرمند تئاتر درباره ی چالش هایی که در راه تولید «بدریه» وجود داشت، اشاره کرد: تئاتر امروز، هزینه های زیادی دارد. در تولید یک اثر خیلی باید هزینه شود. ما هم چالش های زیادی در تولید این اثر داشتیم، دردسرهای زیادی کشیدیم. حدود ۶ ماه تولید این اثر طول کشید.
منبع: كیت هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب