ماجراجویی هایی که یک عکاس را به میدان پاکسازی نشده مین کشاند
یکی از عکاسان دوره دفاع مقدس می گوید: روز فتح خرمشهر رادیو عراق پخش می کرد که چنین اتفاقی نیفتاده است و صدام قصد داشت این حقیقت را کتمان کند. بمحض این که تصاویر ما مخابره شد و مردم ما را در خرمشهر و اسرایی که ما گرفته بودیم را نشان می داد، صدام سه شرط را پذیرفت.
به گزارش کیت هنری به نقل از ایسنا، امیرعلی جوادیان، عکاس و خبرنگار دوران دفاع مقدس که میهمان برنامه گفت و گو محور «شب نشینی» بود، درباره اقداماتش در دوره دفاع مقدس خاطرنشان کرد: کار خاصی نکرده ام و وظیفه ام بوده است که در دوران جنگ چشم مردم ایران باشم. کتاب من در سال ۹۳ بعنوان کتاب سال دفاع مقدس انتخاب گردید و به خاطر این بود که من در غم و شادی مردم سهیم بودم، تصاویری را ثبت کردم که چشم مردم بود.
عکاس دوره دفاع مقدس اضافه کرد: همه جا جنگ می شود اما جنگ ایران در دنیا تکان دهنده بود چون با فرهنگ عاشورا عجین شده بود.
جوادیان افزود: در یک روز گرفتن خرمشهر و گرفتن ۱۹ هزار اسیر با امکانات غیرقابل مقایسه ایران با عراق توسط کارشناسان جنگی در سرتاسر دنیا غیر قابل توجیه است و این مورد به خاطر خودباوری بود که بین مردم رواج یافته بود و حالا هم باید این خودباوری حفظ و تقویت شود و سبب شود ایران را آباد نماییم.
وی بیان نمود: جوانتر که بودم در سن ۱۸ سالگی نقشه برداری خواندم و به صورت اتفاقی در حوزه هنری عکاس شدم، بعد در خبرگزاری ایرنا مشغول به کار شدم و بعد از رخداد جنگ به خاطر علاقه ام به این حوزه درخواست کردم که به جبهه بروم و کار عکاسی را در آن جا ادامه دهم. چون جوان بودم روحیه انجام کارهای خارق العاده را داشتم و به خاطر همین در مناطقی که هنوز از مین پاکسازی نشده بودند می رفتم تا عکس بگیرم و هر لحظه احتمال می دادم پایم روی مین برود. تصاویری را ثبت می کردم که تاریخ این سرزمین هستند. با کسانی آشنا شدم که نمی توانم از منش و از خود گذشتگی شان بگویم مثل افرادی که داوطلب می شوند روی مین بروند و از زندگی خود می گذرند که مسیر را برای دیگران باز کنند. در همه ملت ها این تبلور معنویت و از خود گذشتگی به وجود نمی آید. برخی از شب ها در سنگرها رزمندگان برای سبقت گرفتن از یکدیگر گریه می کردند.
این عکاس دوران دفاع مقدس اظهار نمود: زمان ما دوران دوربین آنالوگ بود که حساسیت های آن کمتر و محدودتر بود برای مثال شب ها نمی توانستیم عکاسی نماییم و من فقط در توپخانه ها از آتش توپ ها عکاسی می کردم. فیلم هایی که می گرفتیم را باید به سرعت به خبرگزاری می رساندیم.
جوادیان اظهار داشت: روز فتح خرمشهر رادیو عراق پخش می کرد که چنین اتفاقی نیفتاده است و صدام قصد داشت این حقیقت را کتمان کند. بمحض این که تصاویر ما مخابره شد و مردمِ ما را در خرمشهر و اسرایی که گرفته بودیم را نشان می داد، صدام سه شرط را پذیرفت و این نمونه ای عینی از تأثیر عکس و رسانه در تاریخ کشور است چون عکس ها سند تاریخی هر کشور هستند.
وی درباره جاذبه های ایران خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی از ایران را عکاسی می کردم در ایران بیشتر از ۵۰۰ رسم وجود دارد که عکاسی از آنها لذت بخش است. همه سکه های ایران را عکاسی کرده ام زیباترین سکه های دنیا در ایران است.
امیرعلی جوادیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب