كارگردان بدرود پاریس با كیت هنری مطرح كرد؛
سفر به جهان خیالی بچه های سندروم دان
کیت هنری: کیت هنری: محمدابراهیم شهبازی کارگردان فیلم کوتاه بدرود پاریس اظهار داشت که این فیلم جهان خیالی بچه های سندروم دان را به معرض نمایش گذاشته است.
محمدابراهیم شهبازی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «بدرود پاریس» که در بخش سینمای داستانی چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: این فیلم اصولا پیش از این که رئالیسم جادویی در آن شکل بگیرد یک داستان ساده درباره ی مهاجرت بود. مهاجرت همیشه دغدغه شخصی من بوده است و به همین دلیل ما سوژه پدر و پسری را داشتیم که می خواستند مهاجرت کنند. ابتدا احساس کردم که این داستان خیلی رئال است و ما مشابه آنرا زیاد تماشا کرده ایم. برای متفاوت شدن قصه یکی از شخصیت های اصلی فیلم را یک فرد دچار سندروم دان قرار دادم و بر این مبنا فضای کار کاملا متفاوت شد. وی درباره ی جهان متفاوت افراد سندروم دان اظهار داشت: من بواسطه مستندهایی که کار کرده بودم سندروم دان ها را خیلی خوب می شناختم و اساسا فضای ذهنی من همیشه فانتزی بوده است. این بچه ها جهان خیالی متفاوتی دارند که ما آن جهان را درک نمی نماییم. من احساس کردم حالا باید این جهان خیالی را به تصویر بکشم. کمی هم خطرناک بود برای اینکه تا حالا تصویر این جهان خیالی در سینمای ما وجود نداشت. تکنولوژی آن وجود داشت اما همه می ترسیدند سمت این حرکت بروند. این کارگردان درباره ی استفاده از هوش مصنوعی در یکی از پلان ها بیان کرد: ما در یک پلان تصاویر ذهنی این فرد را که با هنرمندان معروف فرانسه صحبت می کند، به تصویر کشیدیم بدین صورت که هنرپیشه های داخل عکس و پوستر تبدیل به آدم های واقعی شدند. ما برای ۲۰ درصد ساخت این پلان از هوش مصنوعی استفاده کردیم. در این صحنه ما بازیگر واقعی آوردیم و با طراحی لباس و گریم همه چیز را نزدیک به چهره افراد واقعی کردیم. در نهایت برای رسیدن به کلیتی از شباهت از هوش مصنوعی، دیپ فیک و ویژوال استفاده کردیم.
وی با اشاره به این که سینمای کوتاه محلی برای بلندپروازی است، درباره ی ساخت یک فیلم کوتاه ملودرام اظهار داشت: ما در سینمای بلند فشار زیادی را تحمل می نماییم که نکند فیلم خوب از آب درنیاید، بودجه هنگفتی به یک فیلم اختصاص داده می شود و اساسا افراد نگران بازگشت سرمایه هستند و ریسک نمی کنند اما در سینمای کوتاه مجال ریسک و بلندپروازی دارید. به هرکسی بگویید که می خواهم با بازیگر شرایط خاص یا سندروم دان یک فیلم بلند بسازم به شما می گویند که بیچاره شدی! اما در فیلم کوتاه با خودت می گویی من با پژوهش و تجربیات قبلی این کار را می کنم. این کارگردان تصریح کرد: ما با حمایت انجمن سینمای جوانان این فیلم را ساختیم اما بودجه بسیار محدودی داشتیم و این بودجه برای پیش تولید یک کار معمولی هم کافی نبود. البته بچه های انجمن هم حق دارند برای اینکه در سال تعداد زیادی پروژه را حمایت می کنند و نمی توانند برای همه بودجه قابل توجهی در نظر بگیرند. ما «بدرود پاریس» را با بودجه شخصی و با همکاری دوستان عزیزمان ساختیم که تعدادی از آنها حتی دستمزد دریافت نکردند. شهبازی درباره ی موسیقی فیلم «بدرود پاریس» توضیح داد: تمام موسیقی این کار توسط آقای پیمان عدالت تولید شده بود و تنها موسیقی تیتراژ پایانی ما انتخابی بود برای اینکه یک موسیقی کلاسیک معروف بود. به اعتقاد من موسیقی در بسیاری از صحنه ها به پیشبرد داستان کمک کرد.
این کارگردان در آخر اظهار داشت: من فیلم «بدرود پاریس» را به مادرم تقدیم می کنم برای اینکه سالهای سال به من کمک کرد و همراهم بود. همین طور از تک تک عوامل این فیلم که بی منت کنار من بودند، تشکر می کنم. محمدرسول صفری، سید مرتضی قدیری، آذین فهیمی و ستین خان محمدی بازیگران این فیلم کوتاه هستند. در خلاصه داستان «بدرود پاریس» آمده است: «بابک به همراه پسرش افشین که یک نوجوان هجده ساله سندروم دان است؛ تصمیم گرفته اند تا به فرانسه مهاجرت کنند و حالا طبق قوانین این کشور برای گرفتن ویزای افشین با چالش روبه رو می شوند.» دیگر عوامل این اثر عبارتند از مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، فیلمبردار: محمد آقاحسینی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: فراز عمومی، طراح صحنه و لباس: مهدی سعیدی، مدیر تولید: بهنود محمدی پور، مشاور کارگردان: فاطمه افضلی، طراح چهره پردازی: شهراد زندیه، مدیر صدابرداری: میثم معتمدی، طراح جلوه های بصری: کامیار شفیعی، تدوین: محمد ابراهیم شهبازی، رنگ آمیزی تصاویر: فائزه نظیری، طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی، عکاس: رز ارغوان، منشی صحنه: سپیده کریمخانی، طراح پوستر: روژان ایرجی و مدیر روابط عمومی: نگار امیری.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب