ArtKit کیت هنری
در گزارش كیت هنری مطرح شد؛

نگاه به سینما جدی نیست

نگاه به سینما جدی نیست به گزارش کیت هنری، حسین الهام کارگردان مستند ۱۳ قسمتی پشت صحنه ضمن اشاره به اینکه در فصل اول این مجموعه به سراغ پیدایش هالیوود رفته است، از بی توجهی به مستند آرشیوی در ایران و لذت تولید این نوع مستند گفت.


دریافت 16 MB دریافت 36 MB
حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما می پردازد، در ارتباط با انتخاب سوژه و مبحث این مستند اظهار داشت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلمهای غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما هم همین نگاه جریان دارد.، این در حالیست که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما می روند و به سینما به صورت جدی توجه دارند. این کارگردان با اشاره به اینکه در مجموعه «پشت صحنه» سعی شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، اظهار داشت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما تلاش کردیم سیاست زدگی آنرا کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم. وی ادامه داد: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمان ها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همینطور مسئله فلسطین بعنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آنرا بررسی کردیم. این مستندساز در ارتباط با قسمت «آن ها وجود دارند» با مبحث فلسطین، اظهار داشت: این قسمت با عنوان «آن ها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در ارتباط با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و حقیقت جلوه و بروز دارد. وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مسئله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مسئله فلسطین بعنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلمهای مستند روی آورد و در جریان کوچ الزامی فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنج های مردم فلسطین تبدیل شد اما همان گونه که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن معلوم نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است. الهام در ارتباط با چالش های تولید این مستند با اشاره به اینکه مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آنها آرشیو گنجینه ذی قیمتی شمرده می شود چون مستند آرشیوی به واسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالیکه در ایران تصور می شود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به این گونه مستند شده است. وی ضمن اشاره به اینکه آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمی گیرد، افزود: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همینطور تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم. کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور اینکه برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علیرغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این مورد منجر به طولانی شدن کار می شد و از این جهت پژوهش این مستند یک سال زمان برد. وی ادامه داد: می خواستیم کار ما یکبار مصرف یا جهت دار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مسئله را بررسی کند. تلاش کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در شروع سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن شروع شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در پایان سال ۱۴۰۱ تولید به پایان رسید. گاها برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب با کیفیت خودم ۴۰ روز وقت می گذاشتم. الهام در انتها صحبت هایش، اظهار داشت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد. سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشن گرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علی اصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانه ای راوین.


منبع:

1403/02/07
13:09:55
5.0 / 5
386
تگهای خبر: تخصص , تصویر , رسانه , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری