ArtKit کیت هنری
آذرپندار تشریح كرد؛

موضوعات ممنوعه در جشنواره فیلم کوتاه تهران

موضوعات ممنوعه در جشنواره فیلم کوتاه تهران به گزارش کیت هنری، نشست رسانه ای سی ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار دبیر این رویداد برگزار گردید.



به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، نشست رسانه ای سی ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران قبل از ظهر امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد در باغ زیبا تهران برگزار گردید.
در ابتدای این نشست آذرپندار مطرح کرد: به سیاق همیشگی توضیحاتی در رابطه با آمار و اعداد و ارقام جشنواره بیان می کنم. ما تلاش کردیم امورات جشنواره را با تاکید سازمان سینمایی و حکمی که زودتر از دوره های گذشته برای من صادر شد، زودتر آغاز نماییم. این جشنواره امروز بین المللی ترین رویداد سینمایی ایران است. برای این رویداد معتبر باید از مدت ها قبل برنامه ریزی نمود. جلسات ستاد جشنواره از سال قبل شروع شد و تصمیم گیری در رابطه با زمان و فراخوان جشنواره در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در قدم اول تلاش کردیم زمان برگزاری را ثابت نماییم. سال قبل جشنواره از ۲۷ تا ۲ مهر بود. از این جهت که این رویداد سال قبل در تقویم جشنواره ها قرار گرفت، احساس کردیم این تاریخ بین المللی باید ثابت شود و به یک تاریخ ثابت برسیم. این تاریخ برای آن زمان فیکس شد. در قدم بعدی فراخوان را زودتر اعلام کردیم. فراخوان ملی و بین المللی همزمان منتشر گردید. در بحث فراخوان، سیاست های کلی جشنواره را اعلام کردیم که همان سیاست های کلی انجمن بود و بعدها در سند تحول انجمن هم آورده شد. توجه به بحث تنوع، از راه فیلمسازی در ژانرها سیاست اصلی بود که تلاش کردیم بگوییم اولویت ما در انتخاب آثار، فیلم هایی با استاندارد بالا و در چارچوب ژانر است.
روی خط قرمز زمان بندی مقرر ایستادیم
آذرپندار افزود: فصل تراکم تولید فیلم کوتاه از فروردین تا مرداد است و سعی کردیم با بیان زودتر فراخوان، سیاست ها را زودتر اعلام نماییم تا شاید آثار در جشنواره راحتتر پذیرفته شوند در نتیجه این اتفاق زودتر افتاد. سال جاری ۲۸ فروردین سایت را برای دریافت آثار باز کردیم و تا پنجم مرداد این مهلت وجود داشت که تمدید هم نشد. با این که تا هم اکنون اصرارهایی وجود داشته و از طرق مختلف این خواسته را گفته اند اما تلاش کردیم روی خط قرمز خودمان بایستیم و فیلمی خارج از زمانبندی مقرر تابحال پذیرفته نشده و نمی گردد. پس از بسته شدن سایت با یک افزایش آثار در حوزه داخلی مواجه بوده ایم که ۱۹۹۶ اثر ثبت شده در جشنواره داریم. در بخش داستانی ۱۳۶۴ اثر، در بخش مستند ۲۶۱ اثر، در حوزه آثار تجربی ۲۶۴ اثر و در بخش پویانمایی ۱۰۷ اثر به دست ما رسیده است.
حتماً در این دوره با آثاری که کپی فیلمهای موفق سالهای گذشته در فیلم کوتاه و بلند هستند برخورد سختگیرانه می شود، چون شعار جشنواره تنوع بوده است به خاطر همین مجبوریم سخت گیرانه برخورد نماییم وی ادامه داد: در بخش بین الملل ۵۰۱۲ اثر از ۱۳۱ کشور جهان ثبت نام داشتیم و این سرمایه ای است که در میان جشنواره های داخلی بی همتا و محصول زحمت همه است. فرانسه با ۵۷۲ اثر، اسپانیا با ۴۰۱ اثر، هند، چین و آمریکا در رتبه های بعدی هستند. در میان ثبت نامی ها ۲۵ اثر داریم که پیشتر در جشنواره های رده الف پذیرفته شده اند و این نشان داده است که جشنواره محل رقابت جدی است.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: بازنگری و انتخاب بین این آثار بسیار فرآیند پیچیده ای است که همکارانم تلاش کردند که اعلام گردد. ماراتن بسیار سختی بود البته چون کار را زودتر آغاز کردیم کمی از فشارها کاسته شد. در حوزه داخلی کار هیات انتخاب شروع و بازنگری ها شروع شده است. آنجا هم با ترافیک دلپذیری روبرو شده ایم که این نشان از امیدواری ثبت نام کنندگان دارد.
حضور جدی آثاری از ۵ ژانر در جشنواره سی ونهم
آذرپندار اظهار داشت: ترکیب شرکت کنندگان در بخش داخلی هم به این شکل است که سی درصد شرکت کنندگان متعلق به تهران هستند. این عدد تقریبا در همه دوره ها اینچنین است و هفتاد درصد در ارتباط با شهرستان هاست، بالاترین آمار پس از تهران هم متعلق به اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان می شود. ما رصدی روی فیلمها به صورت نسبی داشته ایم. فیلمهای متفاوتی با ژانرهای متفاوت در بین آثار متقاضی حضور دارد. این به معنای این نیست که برای داشتن نماینده در یک ژانر، یک اثر ضعیف را می پذیریم. این اتفاق نمی افتد. ما هفت ژانر را در انجمن اعلام نموده ایم که روی آنها سرمایه گذاری انجام می دهیم. همین جا اعلام می کنم ما در پنج ژانر نمایندگان جدی خواهیم داشت، ضمن این که تنوع آثار را هم شاهد خواهیم بود.
وی افزود: با نگاهی که به تولیدات انجمن و فضای کاری بچه ها گرفته ایم فیلم هایی در ژانرهای مختلف خواهیم داشت. حتما در این دوره با آثاری که کپی فیلمهای موفق سالهای گذشته در فیلم کوتاه و بلند هستند برخورد سختگیرانه می شود، چون شعار جشنواره تنوع بوده است به خاطر همین مجبوریم سخت گیرانه برخورد نماییم. این از همان مواردی است که با هیات انتخاب صحبت جدی شده است. آنچه عرض می کنم بخشی از توافقات ما با هیات انتخاب بوده است.
دبیر این رویداد تاکید کرد: اتفاق مهم این دوره بنا بر تجربه سال قبل این بود که تصمیم گرفتیم هیات مشاوران جشنواره را برداریم و هیات انتخاب داشته باشیم. دلیلش هم حواشی سال قبل نیست، ولی این به معنای نقد و انتقاد به دوره قبلی نیست. ما بعنوان این که خودمان تولیدکننده هستیم و ۲۴۰ اثر تولید انجمن است، نمی توانیم همه اختیارات را به دبیری بدهیم که خودش مدیرعامل انجمن است تا این شائبه ایجاد نشود که نسبت به تولیدات خودمان مهربان تر بوده ایم. هیات انتخاب این استقلال را خواهد داشت. اگر نکته و حساسیتی هم بوده پیش از شروع به کار هیأت انتخاب، در رابطه با اش با اعضا صحبت کرده ایم و بعد آنها کارشان را آغاز کرده اند. صادقانه باید بگویم نکاتی را به هیات انتخاب گفته ایم.. حساسیت ها همیشه وجود داشته است. برخی نکاتی که سال قبل وجود داشته سال جاری هم بوده است.
برخورد سخت گیرانه هیأت انتخاب با آثار تقلیدی
آذرپندار تاکید کرد: با هیات انتخاب توافق کردیم با آثار تقلیدی سختگیرانه برخورد کنند. در رابطه با رویکرد جشنواره هم با هیات انتخاب به نتیجه رسیده ایم. همیشه در جشنواره با بیست فیلم درجه یک مواجهیم که در انتخاب آنها حرف و حدیثی نیست، بعد با فیلمهای هم سطح مواجهیم که انتخاب بین آنها دشوار می باشد. در این مورد مسأله ژانر می تواند یکی از اولویت ها باشد. اگر ببینیم با انتخاب فیلمی رنگین کمان جشنواره تکمیل می شود آنرا انتخاب می نماییم.
ما آثار در رابطه با دگرباشان و اقلیت های جنسی را نه می خواهیم و نه می توانیم بپذیریم. این آثار را فارغ از این که خوش ساخت هم باشند، نمی پذیریم. این آثار در جشنواره ما جایی ندارند. از هیات انتخاب خواستیم در حوزه های کودک کشی هم سختگیرانه برخورد کنند و این مورد کمی بیش از اندازه استاندارد در سینمای ماست وی ادامه داد: نکته بعدی در رابطه با مضامین ممنوعه است که همه جا گفته ام. متاسفانه این آثار ساخته می شوند. ما آثار در رابطه با دگرباشان و اقلیت های جنسی را نه می خواهیم و نه می توانیم بپذیریم. این آثار را فارغ از این که خوش ساخت هم باشند، نمی پذیریم. این آثار در جشنواره ما جایی ندارند. از هیات انتخاب خواستیم در حوزه های کودک کشی هم سختگیرانه برخورد کنند و این مورد کمی بیش از اندازه استاندارد در سینمای ماست. گاهی فیلمساز به جهت اینکه درام قوی تر باید دست روی این موضوعات بگذارد. من متوجهم که مخاطب فیلم کوتاه مخاطب محدودی است ولی وقتی با یک جریان مواجه هستید و برخی آموزشگاه ها اصلاً این مورد را سفارش می دهند، باید با آن سختگیرانه برخورد کرد. در همه جای دنیا پروتکل هایی برای این مورد وجود دارد و پیشنهاد ما به هیات انتخاب این بود که سختگیرانه برخورد کنند. با هیأت انتخاب صحبت کردیم که آیا تکان دهندگی یک فیلم از قدرت فیلمساز می آید یا از تأثیر کودک کشی؟
دبیر جشنواره ضمن بیان این که با جشنواره های منطقه ای توافقاتی وجود دارد، مطرح کرد: برخی از آثاری که بیرون می مانند، بی کیفیت نیستند بلکه در رقابت با آثار قوی تر بیرون مانده اند. ضرورت برگزاری جشنواره های منطقه ای همین است. ما نمی توانیم به این علت که در استانهای محروم تجهیزات چندانی نیست، در جشنواره فیلم کوتاه تهران که اعتبار بالایی دارد، به برخی آثار دقت کنیم اما می توانیم در سطح استان ها به آنها دقت نماییم.
وی در رابطه با بخش بین الملل هم بیان نمود: جشنواره مقرر است به شکل حضوری برگزار گردد و تلاش مان اینست میهمانان داخلی و خارجی را داشته باشیم. در سالهای کرونا جشنواره متمرکز بر تهران بود و آنچنان میهمان نداشتیم، سال جاری بنای ما اینست که فیلمسازان استان ها و روسای دفاتر و داوران بین المللی و.. را دعوت نماییم. مهم اینست که فضای گرمابخش دوره های گذشته را داشته باشیم. پیگیری برای دعوت از داوران وجود دارد، تلاشمان اینست که چهره های مهمی از سینمای دنیا و از بخش های مختلف را داشته باشیم. می خواهیم ترکیب معتبری از داوران داشته باشیم. بحث ورکشاپ ها هم پیگیری می شود. در تلاشیم بعضی از مسؤلان جشنواره ها را دعوت نماییم. نگاهمان به منطقه هم هست تا بتوانیم مرجعیتی باشیم. چون انجمن یک آموزشگاه سینمایی هم هست بنای ما بر اینست که در کشورهای فارسی زبان آموزش را گسترش بدهیم. تلاش داریم جشنواره برای کشورهای منطقه هم بعنوان یک رویداد مرجع معرفی شود.
حتماً سال جاری به «ایران مال» نمی رویم
آذرپندار در بخش دیگری از این نشست رسانه ای اظهار داشت: در حوزه اسپانسرها باید بگویم جشنواره سال جاری حتما در ایران مال برگزار نمی گردد. دلیلش هم حواشی سال قبل نیست. بسیاری از بچه های فیلم کوتاه دانشجو هستند و اقتصاد فیلم کوتاه نحیف است، ازاین رو اصلاً رفت و آمد به جایی مثل ایران مال محل بحث و ابهام بوده است. در دوره گذشته کمی این ماجرا را داشتیم که جشنواره خلوت تر بود. توجه ما اینست که جشنواره را در جایی برگزار نماییم که امکان دسترسی داشته باشد. این انتقادی است که از جاهای مختلف به ما شده و خواسته بچه ها هم این بود که جشنواره جایی برگزار گردد که دسترسی به آن ساده تر باشد. شاید سازمان سینمایی بخواهد جایی را بعنوان متمرکز برای برگزاری جشنواره ها داشته باشد در حوزه سایر اسپانسرها حساسیت این چنینی نداریم، مذاکرات خوبی هم شده است که امیدواریم به نتیجه برسیم.
وی در رابطه با جوایز جنبی بیان نمود: این جوایز حذف نشده اند. حتی در بعضی رشته ها پررنگ شده است. ما این را به برخی مشاغل فنی اختصاص دادیم تا رویکرد جشنواره فقط تربیت کارگردان نباشد. جوایز جنبی حذف نشده است. برخی نهادها و سازمان ها علاقه مند هستند به بهترین فیلم خود جایزه بدهند این ظرفیت وجود دارد که چنین جوایزی بدهیم بگونه ای که اختتامیه ما را تحت الشعاع قرار ندهد و روز پیش از جشنواره آنرا ارائه نماییم. البته در روز اختتامیه کلیپی از این مورد پخش می شود. این مورد به نفع جامعه فیلم کوتاه است که فیلمها از این طریق حمایت مالی شود ما از هر بخش و سازمانی که از این حوزه حمایت کند، استقبال می نماییم به شرطی که خواسته های آنها بیش از اندازه معمول نباشد و ترجیح می دهیم زیر بارش نرویم.
دبیر جشنواره با اشاره به اینکه بخش ویژه ای در جشنواره وجود نخواهد داشت، در رابطه با جشنواره نماز و نیایش اظهار داشت: ما جشنواره قدیمی ژیار را داریم که رویداد مهمی است بخصوص این که در سالهای اخیر رقبایی از کردستان عراق پیدا شده اند اما ما مرجعیت داریم. جشنواره نماز و نیایش دومین جشنواره باسابقه ماست که مذاکراتی برای برگزاری مجدد داریم که البته شاید به سال جاری نرسد. سه جشنواره منطقه ای و جشنواره ژیار چهار رویداد ماست که روی آنها تمرکز داریم اما تلاش داریم جشنواره های قدیمی انجمن احیا شوند که در راس آنها همین دو جشنواره است که عنوان کردم.
آذرپندار بیان نمود: اوضاع ما در بعضی ژانرها مثل فانتزی و وحشت بهتر است به جز این ها اتفاق ویژه ای را شاهد نیستیم. اصلاً تصور فیلمساز در رابطه با برخی ژانرها تصور ناقصی است که تلاش می نماییم در این ژانرها فیلم هایی در بخش بین الملل داشته باشیم. در حوزه پژوهشی چند کتاب را رونمایی می نماییم که کتاب ها حول محور همین ماجرا هستند، بسیاری از تولیدات پژوهشی ما به همین سمت رفته است، همایش فیلم کوتاه تهران هم بر همین مبنا برگزار گردید. کاملاً رویکرد پژوهشی وجود دارد. بنای ما اینست در بعضی حوزه ها مثل ژانر وحشت یک گردآوری از قصه های فولکلور داشته باشیم و در این ژانرها فیلمهای ایرانی داشته باشیم. ما در این عرصه ها، راحتتر از فیلم هایی در ژانرهای مختلف حمایت می نماییم تا فیلمی در ژانر ملودرام اجتماعی. به نظر می رسد احتیاج به تغییر و تحول داریم. اگر کسی فیلمی در حوزه های جنوب شهری داشته باشد که متفاوت باشد از آنها هم می توانیم حمایت نماییم.
وی در رابطه با جوایز موضوعی هم اظهار داشت: ما تلاش می نماییم جوایز موضوعی تعریف نکنیم. بلکه می خواهیم فیلمها با هم رقابت داشته باشند. سلیقه من این نیست که یک بخش جداگانه و یک جزیره به یک محتوای خاص اختصاص بدهیم.
این گزارش تکمیل می شود…


منبع:

1401/05/30
12:26:26
5.0 / 5
396
تگهای خبر: آموزش , اختتامیه , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری