ArtKit کیت هنری
گفت وگو ایسنا با معاون امور هنری وزارت ارشاد ، اجمالی

به فراتر از امور روزمره فكر می كنم

به فراتر از امور روزمره فكر می كنم كیت هنری: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ایسنا پاسخگوی پرسش خبرنگاران هنری این مجموعه بود. سید محمد مجتبی حسینی درباره سیاست های كلی خود معاونت هنری و برخی سوژه های در حوزه هنرهای تجسمی، تئاتر، موسیقی و مد و لباس سخنانی را بیان كرد و نقطه نظرات خودرا گفت. در متن زیر خلاصه گفت وگو با معاون هنری را به شكل اجمالی می توانید بخوانید.


سید محمد مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت ارشاد ـ به ایسنا می گوید: آنچه در ذهن من در ۱۰ ماهی كه معاون هنری هستم بوده، این است كه روندهای موجود را معطل نكنم و همین طور كه در حركت است، اهتمام كنم آنها را ساماندهی كنم، اما به فراتر از امور روزمره هم فكر كنم و دوستانم را تشویق كنم به این مورد فكر كنند.
حسینی تاكید می كند: تمام اهتمام من و همكارانم براین است كه روندهای موجود به سمت اصلاح پیش بروند اما كارهای بنیادین و ساختاری شروع شود، هرچند امكان دارد در دوران مدیریتی ما به نتیجه نرسد و تا هرجا كه می توانیم، با تمام توان آنرا پیش ببریم؛ حتی اگر یك روز از كارمان باقی مانده باشد.
او از چهار محور فعالیت خودش سخن می گوید (این محورها شامل ساماندهی امور جاری، معرفی هنر ایرانی، بازنگری روش ها و شیوه ها و توسعه فضای فعلی است) و اضافه می كند: چهار جشنواره تئاتر، موسیقی، تجسمی و مد و لباس در معاونت هنری برگزار می گردد كه برای آنها یك دستورالعمل دو، سه صفحه ای هم پیدا نكردیم كه ملاك عمل مشترك باشد.. آغازین آیین نامه هایی كه نوشتیم و خواستیم دقیق به آن بپردازیم، آیین نامه های این چهار جشنواره بزرگ بوده كه تصویب و ابلاغ شدند و تصمیم گرفتیم جشنواره های ۱۳۹۷ را پیش ببریم.


آیین نامه هایی كه در حوزه تئاتر آماده می شوند
وی در ادامه توضیح می دهد: در حوزه تئاتر آیین نامه برای تماشاخانه های خصوصی در حال آماده شدن و در مرحله ویراست نخست است و آیین نامه پشتیبانی از تئاتر در مرحله ویراست سوم است. در عین حال برخی آیین نامه های موجود را هم باید بازبینی نماییم. فكر می كنم یكی، دو ماه دیگر كار ما با آیین نامه تئاترهای خصوصی تمام میگردد و آنرا برای وزیر محترم ارسال می نماییم. در صورتیكه تصویب شود از فردای همان روز، اجرای آن آغاز میگردد.
حسینی اضافه می كند: آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نظارت و ارزیابی تئاتر، ۱۸ سال پیش تصویب شده است؛ این آیین نامه از نظر كلیات آیین نامه دقیقی است اما درباره شیوه اجرای مفاد كلیدی ناگزیر هستیم تغییراتی را لحاظ نماییم، چونكه روزی كه این آیین نامه تصویب شده در ماه تعداد معدودی تئاتر در تهران روی صحنه می رفته است، ما پیشنهاد تصحیحی خودمان را درباره شیوه نظارت بر آن چهارده بند [به شورای عالی انقلاب فرهنگی] برای به روز شدن داده ایم.


ضرورت دارد حدود جعل مشخص شود
معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره ابلاغ خود در زمینه جلوگیری از نمایش آثار كپی، بیان می كند: سوژه كپی آثار هنری به نظر من چند لایه دارد؛ یعنی از نظیره و شبیه و نقل و كپی و الهام و جعل و... باید ما گونه های مختلفی را بررسی نماییم. وزارت فرهنگ و ارشاد در واقع طرف دعوا نیست اما باید بر سوژه نظارت كند. لزوم دارد سوژه مربوط به كپی، جعل و... در كدهای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. حدود جعل مشخص شود، مثلا نظیر سازی و شبیه پردازی به مفهوم جعل نیست.
وی در این زمینه توضیح می دهد: یكی از تدابیر این است كه بخواهیم از كانون كارشناسان رسمی دادگستری مانند صنوف مختلف در حوزه تشخیص كارشناسان متعددی دارند، در حوزه هنرهای تجسمی هم كانون مستقلی با همان پروتكل ها صنفی احداث شود كه كارشناسان و خبرگان تشخیص هستند. در عین حال این ظرفیت هم وجود دارد كه مؤسسه های خصوصی شكل بگیرند كه بتوانند از راه احداث آزمایشگاه ها و لابراتورها آثار را اصالت سنجی كنند.
حسینی اضافه می كند: این مورد در كانون توجه اداره كل هنرهای تجسمی قرار گرفته و پژوهش علمی دقیقی هم در این زمینه انجام دادند و آنرا برای من ارسال كردند تا بر طبق نتایج این پژوهش اقدامات اجرایی خودرا آغاز كنند.
معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره بورسیه كردن افراد به خارج از كشور در این زمینه بیان می كند: حتما باید این اتفاق رخ بدهد. تربیت خاص نیروی متخصص این كار جزو الزامات است. چه بسا كه جمع بندی تحقیقاتی كه اداره كل تجسمی انجام می دهد به این برسد كه باید كسانی را حمایت كند كه بروند و بیاموزند یا با وزارت علوم صحبت نماییم كه درباره ی مرمت و نگهداری آثار هنری معاصر هم میگردد كاری كرد یا نه! رشته دانشگاهی هم اكنون دو شاخه مرمت ابنیه و مرمت آثار تاریخی است. بنابر این باید دید آیا آثار معاصر را باید ذیل آثار تاریخی قرار بدهیم یا با عنایت به تنوعی كه دارد، می تواند یك رشته جدید باشد.


او درباره برنامه برای تعامل با حراج های هنری خارج از كشور و حضور این حراج ها در ایران، اظهار می كند: همان حراج های مشهور خارجی در بعضی رشته ها از كارشناسان ایرانی استفاده می نمایند. فكر نكنیم هر چیزی خارجی اش بهتر از ایرانی است. كه اگر بازار هنر، بازار باثبات، متكثر و گسترده ای باشد، تمام حراجی های نام آشنای دنیا تمایل خواهند داشت در بازار جدیدی كه ایران می تواند داشته باشد، فعالیت كنند.
حسینی اضافه می كند: ازاین رو ما باید غیر از عرصه تخصصی كه باید فراهم بكنیم، زیرساخت های اقتصادی آنرا هم در نظر بگیریم. سوژه بیمه و حمل و نقل و جابه جایی آثار را هم بررسی نماییم و طبیعتا بازار را توسعه بدهیم كه این رغبت وجود داشته باشد كه بازار هنرهای تجسمی ما بازار بزرگتری باشد. باور من این است كه بازار هنرهای تجسمی ایران استعداد و استطاعت رشد زیادی دارد؛ خیلی بیشتر از چیزی كه الان به آن رسیدیم.


نظارت بر حوزه تئاتر چگونه است؟
معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره نظارت بر حوزه تئاتر اظهار می كند: شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان نهادی كه می تواند در امور فرهنگی و هنری كشور وارد شود و مصوبه هایش در حكم قانون برای دستگاه های اجرایی، لازم الاجرا است. آیین نامه ای را برای و اصولی كه یك اثر تئاتر باید مراعات كند، تعیین كرده و چهارده بند را بعنوان خطوط اصلی مطرح كرده است. آن چهارده بند را كه بررسی نماییم بعید است ضرورتی به افزودن بند دیگری به آن باشد. این آیین نامه اصول و چارچوب نظارت است اما چگونگی نظارت مهم می باشد. برمبنای قانون لازم است آن بندها مراعات شود. گاهی شیوه نظارت كارآمد نبوده است. ملاك ما آیین نامه ای قانونی می باشد كه ما بعنوان دستگاه اجرایی ملزم به مراعات آن هستیم، قانون روشن و شفاف و گویایی است اما شیوه اجرای آن شاید نیازمند تصحیحاتی باشد.
وی در ادامه تاكید می كند: اهتمام می نماییم و گفت وگو می نماییم كه امور هنری و تئاتر با كمترین لطمه پیش برود و فضای فعالیت و خلاقیت در تئاتر و تمامی هنر فراهم باشد.


بخش بین الملل جشنواره فجر پابرجاست
حسینی درباره اینكه شنیده میگردد بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر امكان دارد به علت مشكلات ارزی برگزار نشود یا كمرنگ برگزار شود، می گوید: اینكه احتمال دارد بخش بین الملل برگزار نشود را آغازین بار است می شنوم. بالاخره مسئله ارز در كشور ما اتفاق افتاده و قیمت آن چند برابر شده است. طبیعتا هزینه هایی كه پرداخت آنها به شیوه ارزی اتفاق می افتد گرفتار تلاطم هایی شده است.
او ادامه می دهد: همكارانم با نزدیك به ۲۰ گروه خارجی در حال رایزنی هستند كه برای جشنواره فجر دعوت شوند. من و آقای وزیر در حال رایزنی مدام هستیم راجع به حل مشكل ارزی هنرمندان و مرتفع ساختن مشكلاتی كه می تواند بر سر راه جشنواره تئاتر و موسیقی فجر باشد. این علاقه مندی در سطح كلان دولت هم وجود دارد كه جشنواره های فجر با كیفیت برگزار گردد و مشكلات پیش آمده برای حوزه ارز مانع برگزاری كیفی جشنواره ها نباشد.
معاون امور هنری وزارت ارشاد اضافه می كند: ما به صورت مكرر در حال مذاكره با مسئولان بانك مركزی و مسؤولان مرتبط هستیم و امید داریم كه مشكل حل شود.
حسینی همین طور درباره پرداخت بودجه تئاتر اظهار می كند: مشكل بودجه ای در تمام سال های پشت سر ما، در حوزه هنر بوده است. علت عمده آن فقدان تطبیق داشته ها و نیازها است. خانواده بزرگ اهل هنر، آثار و جشنواره های گوناگون هنری در عین حال بودجه های محدود. ازاین رو این دو كفه هیچ وقت همطراز یكدیگر نایستادند كه خیال ما راحت شود كه مشكل پولی نداریم.
او ادامه می دهد: وقتی بودجه مصوب مربوطه به وزارت فرهنگ و ارشاد ابلاغ می شود، وزارتخانه باز برمبنای فهرست تعهدات و بدهی هایی كه دارد، بودجه را تخصیص می دهد. این تخصیص ها امكان دارد یك ماه در حوزه موسیقی و تئاتر منظم باشد، چند ماه منظم نباشد. وقتی نامنظم است یعنی تعهدات معوقه های ما زیاد میگردد تا روزی كه بتوانیم پرداخت نماییم. هرچقدر تخصیص های عمومی دولت منظم تر می شود، پرداختی های وزارت ارشاد هم منظم تر خواهد شد.
حسینی درباره اینكه در زمینه معوقه های بخش تئاتر در چه مرحله و شرایطی هستیم؟ بیان می كند: فكر می كنم از آغاز سال تاكنون حدود ۶ و نیم میلیارد از بودجه های تئاتر پرداخت شده است. انتظار ما این بوده كه بیشتر پرداخت شوداما به علت تخصیص های كمی كه تعلق گرفته، این بخش باز كمتر تخصیص داشته است. معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت ارشاد همراه می باشد، در دوستان سازمان برنامه بودجه هم این حمایت و همراهی هست كه بتوانیم در ماه های باقی مانده سال به حد تعهدات اجرا شده مان برسیم.


در حال بررسی راه های مختلف برای بازبینی شورای شعر و ترانه هستیم
معاون امور هنری وزارت ارشاد همین طور درباره بازبینی شوراهای موسیقی می گوید: تعداد ورودی شعرها و ترانه ها به سامانه شعر و ترانه بسیار زیاد است. این حجم ورودی با آن شیوه رسیدگی البته دشوار است، ازاین رو این از همان مسائلی است كه به بازبینی نیاز دارد. امكان دارد شورا كمیته های اقماری متعددی داشته باشد. در حال بررسی راه های مختلفی هستیم كه آیا شورای شعر به كمیته های كوچك تر تبدیل گردد و نظر اجماعی داشته باشد، اساسا تعداد دوستان هنرمند و شاعری كه در شورا هستند به شیوه مجازی هم بتوانند به شعرها دسترسی داشته باشند كه وقت مفصل تری را به اشعار اختصاص بدهند.
او می گوید كه نحوه گزینش افراد شورا یكی از بندهای جدی آیین نامه خواهد بود.


مدیرعامل بنیاد رودكی تغییر می كند؟

او درباره مدیرعامل بنیاد رودكی و اینكه آیا او تغییر خواهد نمود یا نه؟ بیان می كند: طبق قانون شركت ها، كسی كه مدت حكم او تمام می شود، تا زمانی كه جایگزینش معلوم نشده، مسؤول قانونی می باشد. قرار بود طرح جامعی برای بنیاد آماده نماییم، آقای وزیر هم ماموریت این كار را دادند. ما قریب به سه ما فشرده با همكاری آقای دكتر صفی پور (مدیرعامل فعلی بنیاد) و تیمی كه آقای وزیر تعیین كرده بودند برنامه های آینده بنیاد را سامان دهی كردیم و برنامه پنج ساله برای آن نوشتیم. این برنامه آماده شده و در اختیار آقای وزیر قرار گرفته است.
حسینی ادامه می دهد: هم اكنون آقای وزیر در این زمینه در حال بررسی هستند و نهایتا آقای علی اكبر صفی پور یا ابقاء میگردد یا گزینه دیگری به جای ایشان می آید.
معاون امور هنری وزارت ارشاد، درباره صندوق هنر و هنرمندان موسیقی نواحی می گوید: نمایندگان صندوق هنر، به استان ها و شهرهای مختلف می روند و خودشان هنرمندان را با كمك ادارات فرهنگ و ارشاد هر استان شناسایی می كنند، به آنها خدمت می رسانند.
او اظهار می كند: وظیفه صندوق، حمایتی است، رسانه ای نیست و تنها كسانی را شناسایی می كند كه به آنها خدمات دهد. طی یك سال قبل تعداد چندین هزار نفر باز به صندوق هنر افزوده شده اند. شناسایی این افراد به معنای نمایش خدمات بوده است.


در حوزه مد و لباس می توانیم توانا عمل كنیم
وی در حوزه مد و لباس معتقد است: به نظر من یك كج تابی در حوزه مد و لباس است كه همه باید با كمك هم این مشكل را حل كنند. حوزه مد و لباس یك حوزه جذاب از مجموعه فعالیت هایی است كه قانون به وزارت ارشاد سپرده است. حوزه ای است كه در اقتصاد فرهنگ بسیار می تواند اثرگذار باشد. همین طور ما می توانیم در آن بسیار توانا عمل نماییم و مخاطبانمان را نه تنها در ایران، بلكه در جهان اسلام و حتی كشورهای دیگر كه به پوشش های اسلامی علاقه مند هستند، جذب نماییم.
حسینی ادامه می دهد: اینكه چقدر این نمونه ها بر تن مخاطبان قرار می گیرد، اساسا اگر به سال های اخیر نگاهی بیندازیم، متوجه تفاوت های بوجود آمده خواهیم شد؛ چراكه لباس های متنوع تری را مثلا در حوزه لباس های سوگواری در روزهای محرم و صفر می بینیم اما اینكه چقدر این جشنواره ها كفایت دارند و گستردگی آنها مناسب می باشد، مستقیما به فعالیت تولیدكنندگان و عرضه كنندگان مربوط میگردد كه وزارت ارشاد هیچ اختیاری نسبت به تولیدكنندگان ندارد.
معاون امور هنری وزرات ارشاد همین طور معتقد است: اینكه كارگروه مد و لباس چگونه می تواند نقش موثرتری بر تولید داشته باشد، در واقع نیازمند اهتمام بیشتر وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) است. البته این را هم فراموش نكنیم كه خیلی از كارخانه های ما خصوصی هستند و وزارت صمت هم تنها نقش هماهنگ كننده، تسهیل گر و نظارت را بر عهده دارد.


موزه هنرهای معاصر نه یك موزه كامل بوده نه یك گالری صرف
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موزه هنرهای معاصر تهران می پردازد و می گوید: موزه هنرهای معاصر از آغاز فعالیتش یعنی از سال ۵۶ كه راه افتاده، تا به امروز یك حركت پاندولی بین موزه و گالری داشته است. یعنی هیچ وقت نه یك موزه كامل بوده و نه یك گالری صرف. نمایش دائم آثار را باز ندارد، در حالیكه موزه به معنای محل نمایش دائمی آثار است.
معاون امور هنری وزارت ارشاد ادامه می دهد: موزه هنرهای معاصر از آغاز فعالیتش یعنی از سال ۵۶ كه راه افتاده، تا به امروز یك حركت پاندولی بین موزه و گالری داشته است. یعنی هیچ وقت نه یك موزه كامل بوده و نه یك گالری صرف. نمایش دائم آثار را باز ندارد، در حالیكه موزه به معنای محل نمایش دائمی آثار است.
او می گوید: موزه هنرهای معاصر برای یك گنجینه ثابت و نشان دادن نمایشگاه های موقتی از جنس دائمی خود است و همین طور برای معرفی هنر معاصر و مدرن شكل گرفته كه بتواند تعداد حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ اثر را در گنجینه نگهداری كند. اساسا این موزه برای تعداد اثر بیشتر ساخته نشده و كشش آنرا هم ندارد. ولی به مرور سال هایی در گنجینه موزه قرار داده شده اند برخی از آنها اصلا هنر مدرن نیستند و شاید قطعه ای از خوشنویسی یا نگارگری باشند و حتی رویكرد مدرن و معاصر هم ندارند.
حسینی درباره بهسازی موزه بیان می كند: هم اكنون باید مسائل مربوط به تاسیسات آن و مشكلاتی از این قبیل بررسی شود. یكی از این مشكلات بحث مدیریت رطوبت است، دیگر اینكه بام های بنا درست شوند. بنابراین باز در درجه اول برنامه ما حل رطوبت بناست.
او درباره اینكه آیا این مشكلات به گنجینه لطمه رسانده است یا خیر؟ می گوید: بالاخره هر قدر آثار تاریخی در موزه باشد و حتی اگر شرایط نگهداری از آثار خیلی هم مطلوب باشد، عمر آثار بیشتر خواهد شد و هر قدر كه شرایط بدتر شود، ضریب تخریب آنها بالاتر خواهد رفت. به علت اینكه آثار موزه های هنرهای معاصر نسبتا جدیدند و عمر بیشتر آنها كمتر از یكصد سال است و آثارش باز كهنه نیست و تخریب مشهودی روی آثار به وجود نیامده است. البته امكان دارد به یك بازنگری نیاز پیدا كنند كه این امر باید در تمام دوره ها صورت بگیرد. موزه هنرهای معاصر با عنایت به شرایط حاضرش با همین حال، هم اكنون از مخازن خیلی از موزه های ایران وضعیت بهتری دارد.


حسینی اظهار می كند: كلیه آثار موزه هنرهای معاصر تهران طی همین امسال شناسنامه دار خواهند شد كه شناسنامه دیجیتال آنها باز بارگذاری میگردد. هم اكنون دو ماه از پروسه كاری شناسنامه دار كردن آثار گذشته و امیدواریم بتوانیم بزودی تمام آثار را شناسایی نماییم و شناسنامه های دیجیتالی آنها در دسترس عموم قرار گیرد.
او درباره تغییر مدیر موزه باز می گوید: هر گاه به جمع بندی برسیم، مدیر جدید را باز تعیین خواهیم كرد. اما از نظر من تا زمانی كه مسئول جدید برای موزه تعیین شود، آقای زارع مسئول و سرپرست موزه خواهد بود و بنابر وظایف قانونی به فعالیت خود در موزه ادامه می دهد.


هیچ موزه ای در هیچ جای دنیا آثار خودرا بیمه نمی كند
معاون امور هنری وزارت ارشاد همین طور درباره اینكه آیا آثار گنجینه موزه بیمه خواهند شد؟ بیان می كند: با عنایت به تحقیقی كه در این باره كردم، حدودا هیچ موزه ای در هیچ جای دنیا آثار خودرا بیمه نمی كند؛ چونكه هزینه آن بسیار بالا خواهد بود. به همین جهت موزه ها ترجیح می دهند، شرایط مناسب و امنی را برای نگهداری آثار خود بدون اینكه به آنها آسیبی برسد، فراهم نمایند و ما هم تلاش نماییم شرایط امن و مناسب را بیشتر از گذشته فراهم نماییم. در این زمینه البته لزوم دارد تحقیقات در حوزه بیمه ای همواره به روز شوند كه اداره كل هنرهای تجسمی در حال پیگیری است و از سویی باید قوانین جامع و كارا در زمینه بیمه آثار هنری و آثار موزه ای در قانونگذاری مورد توجه باشد.


فستیوال موسیقی خیابانی برگزار می شود؟
حسینی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره كنسرت های خیابانی اظهار می كند: اینكه كنسرت های بزرگ داشته باشیم و آنها را بتوانیم در استادیوم ها، نهادها و بخش های بزرگی كه حاضرند میزبان یك كنسرت شوند، برگزار نماییم مناسب می باشد و من باز اساسا بعنوان یك شهروند دوست دارم در چنین اجرایی حضور داشته باشم و بعنوان یك مسئول باز از آن استقبال می كنم و اهتمام خواهم كرد كه تمهیدات لازم را برای انجام این كار فراهم كنم. همین طور می توان این گونه كنسرت ها را در یك سری پارك های مشخص و منسجم برگزار كرد.
او درباره اینكه آیا برنامه ای برای برگزاری فستیوال موسیق خیابانی دارند یا نه؟ می گوید: نوازندگان شهری می توانند بعنوان یكی از رویدادهای شهری مطرح شوند. هم اكنون باز كیش برای این امر ابراز آمادگی كرده و تفاهم نامه ای را در ذیل طرح های توسعه هنر با كیش درباره مدرن آرت و مدیا آرت امضا كرده ایم و در مسئولان منطقه آزاد باز این علاقه مندی وجود دارد كه یك رویداد شهری با سوژه موسیقی شهری و نوازندگان اتفاق بیفتد كه در آینده چنین پروژه ای را می توان عملی كرد.



1397/09/20
14:11:06
5.0 / 5
4682
تگهای خبر: آینده , تئاتر , تماشاخانه , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری