ArtKit کیت هنری
جشنواره چهل ودوم و ۱۲ تازه نفس؛

درخشش فیلم اولی ها ادامه دارد؟

درخشش فیلم اولی ها ادامه دارد؟ کیت هنری: جشنواره فیلم فجر در چهل و دومین دوره خود میزبان 12 فیلم اولی در بخش نگاه نو است؛ باید دید از بین این فیلمسازان کدام یک تبدیل به استعداد درخشان در سینمای ایران می شوند.


خبرگزاری مهر -گروه هنر-نیوشا روزبان؛ کمتر از یک هفته به برگزاری چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر که می توان آنرا بزرگترین رویداد سینمایی کشور دانست، مانده و خیلی از فیلمسازان حاضر در این دوره از جشنواره در تلاش هستند تا نسخه نهایی فیلم خودرا به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارائه دهند تا اثر مورد نظرشان در جدول نمایش فیلم های این دوره از جشنواره فیلم قرار گیرد.
هرچند سینمای ایران طی یک سال قبل با اتفاقات تلخی همراه بود؛ از درگذشت خیلی از بزرگان سینما چون زنده یاد کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی که سینمای ایران را شکه کرد تا برخی حواشی و قهرهایی که با سینما شده است اما با وجود چنین شرایطی باز هم چرخه تولید در سینمای ایران متوقف نشد و فیلم های بسیاری برای حضور در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر آخرین مراحل فنی را پشت سر می گذارند.
پیش از این مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر اعلام نموده بود که ۱۰۶ اثر برای حضور در بخش سودای سیمرغ درخواست داده بودند و حالا از میان فیلم های متقاضی حضور در جشنواره چهل و دوم، ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر به رقابت می پردازند.
ستاره ای متولد می شود!
اگر حواشی و هیجان برگزاری جشنواره فیلم فجر و حضور در آنرا به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنری کشور کنار بگذاریم؛ بی گمان با اهمیت ترین نقطه قوتی که چنین جشنواره ای باید داشته باشد همان رسالت اصلی جشنواره های هنری یعنی معرفی استعدادهای برتر به جامعه سینمایی است. استعدادهایی که می توان با ورود آنها به سینمای ایران به ایجاد مسیر جدیدی از تفکر و نگاهی نو در این هنر پرمخاطب امیدوار بود؛ امیدی که حتی در سخت ترین شرایط تولید در سینمای ایران می تواند سازنده باشد.
به همین دلیل است که یکی از با اهمیت ترین بخشهایی که سینماگران و مخاطبان جشنواره فیلم فجر چشم انتظار آن هستند؛ تولیداتی است که نخستین اثر سینمایی کارگردان بشمار می رود کارگردانانی که البته به فیلم اولی ها نیز مشهور هستند. در میان آثار کارگردانان فیلم اول که به طور معمول در جشنواره فیلم فجر از آنها به عنوان آثار بخش «نگاه نو» یاد می شود، آثاری وجود دارد که می تواند توجه جامعه سینمایی را به خود جلب کند؛ فیلم هایی که گاه رضایت مخاطب را چنان جلب می کند که کارگردان جوان با نخستین تجربه خود تبدیل به یک ستاره در سینمای ایران می شود. بنا بر این است که در کنار استقبال از آثار بزرگان سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر، توجه به فیلم های اول یکی دیگر از با اهمیت ترین اتفاقات چنین رویداد سینمایی شمرده می شود.
خوشبختانه در این دوره از جشنواره فیلم فجر ۱۲ فیلم به بخش «نگاه نو» راه یافته اند که می تواند اتفاق خوبی برای حضور نگاه های جدید در سینما باشد، هرچند در دوره گذشته برخی از فیلم هایی که به بخش سودای سیمرغ راه یافته بود آثار کارگردانان فیلم اول بودند اما طی چند دوره گذشته بخش مجزایی برای این فیلم ها در نظر گرفته نشده بود؛ این درحالی است که در گذشته باتوجه به افزایش تقاضای فیلم اولی ها برای حضور در جشنواره فیلم فجر و البته اعتراضی که نسبت به چگونگی اهدای سیمرغ ها پیش از ایجاد یک بخش مجزا وجود داشت برای چند دوره ای بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر به وجود آمد البته در کنار آن فیلم های «هنر و تجربه» نیز قرار داشت که کارگردانان حرفه ای و تازه کار، هنر و نگاه متفاوت خودرا در آن تجربه کرده و به چالش می کشیدند.
دوره سی و چهارم فیلم فجر و درخشش فیلم اولی ها
شاید بتوان یکی از درخشان ترین دوره های جشنواره فیلم فجر را برای کارگردانان فیلم اول جشنواره سی و چهارم فیلم فجر دانست؛ جشنواره ای که با حضور کارگردانان تازه نفس رنگ و بوی دیگری به خود گرفته بود. در این دوره کارگردانانی چون سعید روستایی، محمدحسین مهدویان، احسان بیگلری، سروش محمدزاده و سهیل بیرقی به دنیای سینمای ایران معرفی گشتند. کارگردانان جوانی که هر کدام با نمایش فیلم خود در جشنواره هیجان و امید تازه ای را برای آینده سینمای ایران به ارمغان آوردند و سینمادوستان از نمایش گونه های مختلف سینمایی در این دوره خاص لذت بردند و به این نتیجه رسیدند که این سینما می تواند گونه هایی جدا از آن چه تا امروز در سینمای ایران روایت می شد در خود جای دهد.
درست است که برخی از این کارگردانان همچنان در سینما به فعالیت خود ادامه می دهند اما تعدادی از آنها نیز دیگر به سینما بازنگشتند؛ البته نه این که خود نخواهند بلکه بیشتر بدین سبب که شرایط مناسبی برای تولید در سینما را نداشتند.
نکته مهم دیگری که می توان به آن اشاره نمود این است که در کنار هرکدام از این کارگردانان فیلم اولی، یک تهیه کننده شناخته شده و حرفه ای حضور داشت که به خوبی توانسته بود از این فیلمسازان جوان حمایت کنند؛ تهیه کنندگانی که جای آنها در این دوره از جشنواره فیلم فجر در کنار کارگردانان فیلم اول، خالی است.
امیدواریم در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز شاهد آثار خوبی در بخش «نگاه نو» باشیم؛ آثاری که از تنوع و جذابیت لازم برای یک سینمای موفق برخوردار باشند.
در انتظار درخشش استعدادهای تازه نفس
فیلم هایی چون «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه کنندگی سجاد نصراللهی نسب، «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه کنندگی محمدجواد موحد، «بی بدن» به کارگردانی مرتضی حسین علیزاده و تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی، «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی سازمان سینمایی اوج، «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه کنندگی کامران حجازی، «شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور و تهیه کنندگی مصطفی سلطانی، «ظاهر» به کارگردانی حسین عامری و تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید پروینی، «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه کنندگی عباس نادران، «ملکه آلیشون» به کارگردانی و تهیه کنندگی ابراهیم نورآور محمد، «پرواز ۱۷۵» به کارگردانی محمدحسین حقیقت و تهیه کنندگی سعید شرفی کیا و «نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان و تهیه کنندگی سیاوش امین پور ۱۲ فیلمی هستند که به بخش «نگاه نو» چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر راه یافته اند.
۱۲ کارگردانی که به بخش «نگاه نو» چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر راه یافته اند؛ کارگردانانی هستند که تجربه تولید فیلم های کوتاه و مستند را در کارنامه کاری خود دارند. باید منتظر ماند و دید امسال از بین این ۱۲ فیلمساز، استعداد جدید و متفاوتی به سینمای ایران معرفی خواهد شد یا خیر!


منبع:

1402/11/07
09:22:19
5.0 / 5
406
تگهای خبر: آینده , انیمیشن , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری