ArtKit کیت هنری
در گفت وگو با كیت هنری مطرح شد؛

ادای دین به مادران شهدا در رخ مادر

ادای دین به مادران شهدا در رخ مادر کیت هنری: سرپرست پژوهش مستند رخ مادر عنوان نمود این مجموعه مقرر است راوی قصه هایی شنیده نشده از مادران شهدا برای مردم باشند.


زهرا حسینی سرپرست پژوهش و سوژه یابی مجموعه مستند «رخ مادر» که فصل دوم آن اینروزها از شبکه یک سیما درحال پخش است، با اشاره به این که توسط یکی از مشاوران پروژه به تهیه کننده برنامه معرفی و از بهمن ماه سال قبل به گروه اضافه شده است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: با شروع پیش تولید فصل دوم از اسفند ماه سال گذشته، سوژه یابی کار هم همزمان در استانهای مختلف، آغاز شد. وی افزود: در این بین کوشیدیم با نهادهای مربوطه برای دستیابی به سوژه ها ارتباط برقرار نماییم اما به سبب عدم همکاری در برخی از استانها مجبور شدیم بصورت میدانی عمل نماییم و این مساله سختی کار ما را دو چندان می کرد خصوصاً که از عوامل مهم انتخاب سوژه ها در فصل دوم علاوه بر داشتن قصه متفاوت، تاکید بر موقعیت جغرافیای روستایی آنها بود. سرپرست پژوهش و سوژه یابی مجموعه مستند «رخ مادر» با اشاره به این که نگاه عوامل سازنده از روز اول به ۲۶ قسمت برنامه، نگاهی ملی بوده است، مطرح کرد: در ۸ سال جنگ تحمیلی، رزمندگانی از سراسر ایران در جبهه ها حضور داشتند، این مساله الزام توجه ما را به مساله پراکندگی موقعیت جغرافیایی آنها دو چندان می کرد. به شخصه اعتقاد دارم، در پرداخت به قصه مادرانِ شهید در شهرستان و روستاها کم کاری هایی انجام شده است. ما کوشیدیم در فصل دوم «رخ مادر» به سراغ مادران شهید شهرستان و روستاهای کشور برویم و با حداکثر تلاش، این مقوله را بازنمایی نماییم. ۱۵۰ مادر شهید از سراسر کشور سوژه اولیه برنامه حسینی اضافه کرد: از طُرُق مختلف، همچون توسط پژوهشگران، سوژه ها به ما معرفی می شدند که پس از مصاحبه اولیه با آنها، شخصاً به سراغ شان می رفتم تا تبیینی بصورت جامع از شرح حال زندگی شان به دست آورم. جامعه آماری سوژه های ما، بیش از ۱۵۰ مادر شهید از سراسر کشور بود که در نهایت، با مشورت گروه تولید به این ۲۶ سوژه رسیدیم. وجود قصه ای متفاوت و سرگذشت متمایز، موقعیت جغرافیایی و نگاه بومی و وضعیت جسمانی و حال روحی مادران، از معیارهای اصلی انتخاب سوژه هایمان بود. ایشان سپس با تأکید بر این که پژوهش، زیربنا، اساس و پیش نیاز یک فیلمنامه خوب است، مطرح کرد: یک پژوهش خوب می تواند اثری را که تولید می شود، به بالاترین سطح ارتقا برساند. به عبارتی دیگر، به مثابه روحی بر کالبد یک اثر تولید شده باشد. هر چقدر در نوشتن یک پژوهش خوب سختگیرتر باشیم، کار با ارزش هنری بالایی تولید می شود. مستند، به حقیقت یک امر، گره خورده است و دقیقاً در اینجاست که ارزش یک تحقیق، مشخص می شود. سرپرست پژوهش و سوژه یابی مجموعه مستند «رخ مادر» درباره ی چالش هایی که در این راه با آن مواجه بوده است، اظهار داشت: یکی از اصلی ترین چالش ها، سوژه یابی و تولید در خارج از پایتخت بود. این کار از نظر بصری، قاب های زیبا و کارت پستالی به ما می داد اما پیدا کردن سوژه و دسترسی و ارتباط با آنها با دشواری هایی همراه بود. در بعضی از استانها، تعامل خوبی با پژوهشگران ما توسط نهادهای مربوطه شکل نمی گرفت و مجبور می شدیم که خودمان بصورت میدانی پژوهش نماییم. پژوهش میدانی بدون وجود همراه محلی در مناطقی که با گویش بومی خودشان صحبت می کردند، ما را با چالش هایی مواجه می کرد و موجب کند شدن روند کار می شد. حسینی درباره ی تعامل با تهیه کننده و کارگردانان این مجموعه مستند اظهار داشت: فرصتی برایم برقرار شد تا با افرادی آشنا شوم که در کارشان تعهد و مسئولیت پذیری نسبت به وظیفه ای که بر عهده گرفته اند، حرف اول را می زند و این آشنایی برایم مسرت بخش است. پس از انتخاب سوژه ها، در جلسه ای با حضور تهیه کننده و کارگردان آن قسمت، سوژه ها مورد ارزیابی نهایی قرار می گرفت و با بررسی شرایط هر کدام از آنها بر سر تولیدشان، تصمیم گیری می شد. همین طور در اتاق فکر درباره ی این که روایتگری کار برعهده چه کسی باشد هم، تصمیم گیری می شد. فرم قصه گونه و لحن شاعرانه در ساختار وی با اشاره به این که «رخ مادر» برنامه ای با حس و حال متفاوت و همین طور پرداخت فرمی متمایز نسبت به دیگر آثار تولید شده دراین زمینه است، اشاره کرد: ما کوشیدیم با فرمی قصه گونه در فضای داکیودرام و لحنی شاعرانه به ساختار جدیدی نائل شویم. دور شدن از فضای گفت و گو و مصاحبه با آنکه کار ما را مشکل تر می کرد اما این امکان را می داد تا به ایده های جدیدتری در ساختار خودمان برسیم. سرپرست پژوهش و سوژه یابی مجموعه مستند «رخ مادر» تصریح کرد: کار در فضای دور از پایتخت و عجین شدن و زیست با قصه مادرانی از اقوام مختلف، تجربه متفاوت و بی نظیری را برایم رقم زد که به شدت باارزش است. می توان گفت تضاد دو گانه ای هم داشت یعنی در عین حال که تجربه جذابی بود اما داستان های حزن انگیز مادران این مرز و بوم به من نشان داد که در اوج سختی و سوگ های فراوانی که این مادران متحمل شده اند، می توان صبورانه به زندگی ادامه داد. حسینی درباره ی اینکه مخاطب هدف «رخ مادر» کیست و چه حرفی برای تماشاگرش دارد؟ عنوان کرد: شاید در نگاه اول، مخاطب مان خانواده شهدا باشند اما اهتمام کرده ایم به شکلی به قصه ها پرداخت نماییم که به قشر خاصی محدود نشود. قشر جوان حاضر در جامعه از نسلی هستند که جنگ را به عینه ندیده اند و طبق شنیده های خود، تصوری از آن دوران دارند. وی افزود: ما اهتمام کرده ایم که با ساختار متفاوت، قشر جوان را برای دقایقی با خودمان همراه نماییم تا شاهد زندگی قهرمان های «رخ مادر» که همان مادران شهدا هستند، باشند. با دور شدن از فضایی شعارگونه، اهتمام کرده ایم زندگی حال مادرانی را به تصویر بکشیم که آنها را اسوه جامعه می دانیم. مخاطب قرار نیست با فضایی سوررئال مواجهه شود و از نظر من همین رئال بودن مستندهاست که پیام مورد نظرمان را به بهترین وجه ممکن به مخاطب انتقال می دهد. او در آخر بیان کرد: تمام تلاش مان در مجموعه «رخ مادر» این بود که با ادای دین به مقام معظم مادران شهدا، راوی زندگی آنها باشیم تا بتوانیم قصه هایی را که تا حالا به گوش کسی نرسیده است، برای مردم سرزمین خود روایت نماییم و به نظر من این رسالت با «رخ مادر» به منصه ظهور رسید. مجموعه مستند «رخ مادر» به تهیه کنندگی امیرحسین اکاتی و کارگردانی حمید مشایخی، مهدی انصاری، سیدمصطفی سیدالحسینی و علی علائی شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷: ۳۰ روی آنتن شبکه یک سیما می رود.


منبع:

1402/09/25
14:56:49
5.0 / 5
406
تگهای خبر: تصویر , زندگی , فیلم , كارگردان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری