به آهنگسازی بهداد بهرام بیك؛
آلبوم پیوسته منتشر گردید
پیوسته عنوان یکی از تازه ترین آثار منتشرشده در بازار موسیقی است که به آهنگسازی و تک نوازی بهداد بهرام بیک پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، آلبوم «پیوسته» به سرپرستی آهنگسازی و نوازندگی سه تار بهداد بهرام بیک و خوانندگی علیرضا گلبانگ در ژانر موسیقی ایرانی منتشر گردید.
«پیش درآمد شوشتری (ساخته سعید هرمزی)»، «چهارمضراب شوشتری (ساخته حسن کسایی – هم نوازی سه تار و تمبک)»، «سه تار و آواز شوشتری (غزل از حافظ)»، تصنیف «هوا خواه» با غزل ی از حافظ، دونوازی بربت و سه تار (برداشتی آزاد از گوشه ماورالنهر)، تصنیف «مخمور (غزل از حافظ)»، «رنگ شوشتری»، «کمانچه و آواز عشاق دشتی- (غزل از حافظ)»، تصنیف «بیگانه مشو – بر طبق غزلیاتی از عراقی و مولانا»، «نی و آواز کرد بیات – (غزل از فروغی بسطامی)» و تصنیف «نگارا- (غزل از عراقی)» آثاری هستند که در این آلبوم انتشار یافته اند.
بهداد بهرام بیک آهنگساز و نوازنده سه تار، علیرضا گلبانگ خواننده، صادق شاه ولایتی نوازنده کمانچه، محمد یوسفی نوازنده نی، حامد شمسی نوازنده بربت، رحمت آقایی نوازنده سه تار، رامین علیپور نوازنده تمبک، میلاد داول نوازنده دف و سازهای کوبه ای گروه اجرائی این آلبوم در زمینه نوازندگی هستند.
بهداد بهرام بیک همچون هنرمندانی است که موسیقی دستگاهی و نوازندگی سه تار را از سال ۱۳۷۴ نزد حمید سکوتی آغاز نموده و به مدت شش سال از آموزه های این هنرمند بهره گرفته است. وی در سالهای بعد با هنرمندانی چون مسعود شعاری، کیوان ساکت، و بهداد بابایی نیز به فراگیری موسیقی پرداختن و بعد از بازگشت محمدرضا لطفی به ایران در کارگاه های آموزشی این هنرمند حضور یافت.
وی درباره این آلبوم توضیح داده است:
مجموعه پیش رو برداشتی کاملاً مشخص از موسیقی دستگاهی و گاهی مقامی ایران است که باتوجه به تاثیرات منابع شنیداری و آموخته های اینجانب و دوستانم در گروه «سیم» از محضر استادان این هنر ارزنده، بی ادعا در امتداد اضافه کردن سهم کوچکی به کارگان این موسیقی زیبا و دل کشور عزیزمان قدم برداشته است.
ساخت آثار این مجموعه به سالهای قبل باز می گردد که با همت نوازندگان خوب گروه و همین طور علیرضا گلبانگ خواننده توانمند و خوش آتیه آواز ایرانی سرانجام یافته و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. از آنجائیکه از شروع فراگیری موسیقی دستگاهی و ردیف با ساز سه تار نزد استادان فن تا به امروز نقش ملودی را در موسیقی شرق خصوصاً ایران زمین همیشه بسیار پررنگ تر از دیگر اجزای آن می دانم.
در این آلبوم خصوصاً در ساخت تصنیف ها محوریت اصلی آثار، ملودی پردازی و استفاده از نغمات ناب ایرانی بر پایه ردیف دستگاهی بوده است، به دنبال این مفهوم امکان این که در بعضی قسمت های تصانیف گاهی بطور محسوس کلام در خدمت موسیقی و ملودی قرار گرفته باشد، وجود دارد و شاید در مبحث تلفیق شعر و موسیقی دارای مواردی کوچک باشد، که البته مخاطبان عزیز، هنرمندان و استادان به این مساله واقف هستند که عموماً موسیقی هایی از این دست در نهایت کاربردی جز زیباتر کردن لحظات و تصویرسازی های رویا گونه در جهت حفظ سلامتی و آرامش ذهن و جسم انسان در زندگی ندارند و با نگاهی کوتاه به آثار بزرگانی همچون شیدا و عارف و دیگر استادان درمی یابیم که بنا بر سلیقه آهنگساز و خالق اثر کلام و موسیقی به نوبت در خدمت یکدیگر بوده اند، که البته در موسیقی دستگاهی ایران این امر باید تا حد امکان بر پایه موازین و قوانین موسیقی باشد.
همچنین در ساخت برخی قطعات و بداهه نوازی ها در قسمت هایی از آهنگ ها، از ملودی های آشنا و زیبای استادان گذشته همچون جلیل شهناز، محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان، سعید هرمزی، ابوالحسن صبا، حسن کسایی، احمد عبادی و دیگران باتوجه به محتوای قطعه و خصوصیات آن استفاده شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب