برنامه های جشنواره قصه گویی اعلام گردید
به گزارش كیت هنری نشست خبری بیست ودومین جشنواره بین المللی قصه گویی روز شنبه (۲۳ آذر) با حضور مسؤلان این رویداد و اصحاب رسانه در مركز آفرینش های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار گردید.
به گزارش كیت هنری به نقل از ایسنا بر مبنای خبر رسیده، در این جلسه كه محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی كانون و رئیس جشنواره، سروش صحت دبیر هنری، مجید توكلی دبیر اجرایی و تعدادی از عوامل اجرایی جشنواره حضور داشتند، ابتدا سروش صحت دبیر هنری جشنواره بیان كرد: خوشحالم كه بار دیگر در این جشنواره حضور دارم. ما این روزها درگیر ساخت قسمت چهارصدم برنامه «كتاب باز» هستیم و همواره دو اسم در این ۴۰۰ برنامه ضبط شده ما تكرار شده است: «كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان» و «كیهان بچه ها». این ها دو عنوانی هستند كه بسیار از آنها یاد می شود و همواره این دو مركز در كتاب و كتاب خوانی و آشنایی نوجوانان با قصه نقش مهمی برای نسل من داشته اند. متاسفانه بنا به دلایلی در دوره ای نقش كانون در این فضا كمرنگ شد اما خوشحالم كه چند سالی است بار دیگر كانون در زمینه وظیفه اصلی خود پررنگ حاضر شده است و چه چیزی مهم تر از قصه و قصه گویی برای پرورش فكر؟
او افزود: در جشنواره بیست و یكم ۱۱هزار نفر در جشنواره شركت داشتند و بسیار خوشحال بودیم كه این عدد بزرگ را می بینیم چونكه به نسبت دوره های قبل جهش داشتیم و امیدوار بودیم این عدد را بتوانیم برای سال های بعد هم حفظ نماییم. اما امسال این عدد به ۱۷هزار نفر رسید و حدودا ۵۰ درصد افزایش داشتیم كه این جهش بزرگی است و من در این حوزه كمترین نقش را دارم. خوشحالم كه عضو این مجموعه كه در حوزه فرهنگی و پرورش فكر تلاش می كنند، هستم.
در ادامه محمدرضا زمردیان، رئیس جشنواره و معاون فرهنگی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان اظهار داشت: خدا را شاكرم كه قطار جشنواره بیست ودوم به ایستگاه پایانی خود نزدیك می شود. حركت این قطار از مراكز كانون در سراسر كشور شروع شد و بیشتر از هزار جشن قصه گویی در سراسر ایران برگزار گردید و عزیزان علاقمند به قصه و قصه گویی با جشنواره همراه شدند.
او اضافه كرد: ۳۱ جشنواره در استان ها برگزار گردید و افراد برگزیده، بخش های مختلف استانی و منطقه ای را پشت سر گذاشتند تا به مرحله پایانی در بخش ملی و بین الملل راه یافتند.
معاون فرهنگی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در تشریح بخش های مختلف جشنواره قصه گویی بیان كرد: امسال هم مانند سال های گذشته بخش های ثابتی در جشنواره داریم. بخش ملی جشنواره شامل سه گروه، دختران و پسران (ویژه نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال)، بخش زنان و مردان كه بخش مهمی است و بخش مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، كه اساسا از زبان آنها قصه ها را شنیدیم و یاد گرفته ایم، می شود.
وی در ادامه اظهار داشت: در بخش بین الملل افرادی را كه در رسانه ملی حضور داشتند و یا از كشورهای دیگر علاقمند به حضور بودند پذیرا شدیم. بخش قصه ۹۰ ثانیه كه با نام «قصه زندگی من» شناخته می شود و عموم علاقه مندانی كه امكان اجرای صحنه ای ندارند این امكان برای شان فراهم گردید تا بخشی از قصه زندگی خویش را بیان كنند و در چارچوب یك فیلم ۹۰ ثانیه ای اثر خویش را به جشنواره ارسال نمایند. علاوه بر این، امسال سه بخش جنبی هم داریم. شهرداری تهران با بخش «قصه های شهر من تهران» حامی جشنواره است و استانداری ها و شهرداری ها با همین نگاه با جشنواره مشاركت دارند. باشگاه خبرنگاران جوان در بخش «قصه زندگی خبرنگاران» متولی این حوزه است و سومین بخشی كه در دوره بیست ودوم به جشنواره اضافه شده «قصه كانون زبانی ها» است كه زبان آموزان و مدرسان كانون زبان ایران با هدف معرفی خصوصیت های تاریخی به زبان های مختلف در این عرصه شركت كردند و امیدوارم بزودی تولیدات این حوزه را منتشر نماییم.
زمردیان تصریح كرد: امسال رشد معناداری در میزان مشاركت داشتیم و نزدیك به ۱۷هزار نفر در این جشنواره حضور بهم رساندند كه رشد اصلی ما در بخش قصه گویی صحنه ای بوده است. یكی دیگر از خصوصیت های جشنواره امسال كه فكر می كنم اتفاق خوبی است و باید روی گسترش این بخش تمركز داشته باشیم تغییر در هیات داوران بود كه از بخش استانی شروع شد و داوران نوجوان در كنار داوران حرفه ای حضور بهم رساندند. این افراد عضو انجمن های نمایشی و ادبی كانون هستند و داوری آثار را بر عهده دارند و بهترین قصه را از نگاه خود معرفی می كنند؛ چون هدف اصلی و مخاطب اصلی نوجوانان هستند، افزوده شدن این امكان در جشنواره به نظر كار مهمی بود. در نوع چینش داوران تلاش كردیم تلفیقی از داوری ها را داشته باشیم یعنی در هر تیم نویسنده، قصه گو و افرادی كه با هنر اجرا، زبان بدن و فن بیان آشنایی دارند، حضور پیدا كردند و با دقت نظر داوری می كنند.
وی در ادامه اظهار نمود: با عنایت به حجم بالای آثار، هیات انتخاب شكل گرفت و ۱۹ قصه گو از انجمن قصه گویی كانون از هفت استان كشور انتخاب آثار را بر عهده داشتند. یكی دیگر از خصوصیت های جشنواره امسال اجرای قصه گوهای میهمان در روزهای برگزاری جشنواره است. سال قبل هر روز یك آیین نكوداشت برگزار كردیم اما امسال با عنایت به درخواست مخاطبان تلاش كردیم از اجرای قصه گویی میهمانان جشنواره هم بهره مند شویم و بر این اساس گیتی خامنه، بهرام شاه محمدلو، مجید قناد، سارا روستاپور، مصطفی رحماندوست و رضا كیانیان در این بخش قصه گویی خواهند كرد.
رئیس بیست ودومین جشنواره قصه گویی در ادامه اظهار داشت: شب یلدا شب قصه گویی است و در فرهنگ و سنت ما این شب بسیار اهمیت دارد. امیدوارم جشن خوبی را در كنار همه عزیزان داشته باشیم. از همه سازمان هایی كه ما را همراهی كردند همچون شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مركز تئاتر كانون كه كارناوال قصه گویی را بر اساس قصه «پدربزرگ و ترب» با عروسك های غول پیكر اجرا می كنند و همینطور باشگاه خبرنگاران جوان و كانون زبان ایران كمال تشكر را دارم.
زمردیان همینطور توضیح داد: در این دوره از جشنواره نمایش های تك نفره در محل كانون خواهیم داشت و هر روز در پنج منطقه تهران قصه گوها به اجرای قصه می پردازند. علاوه بر این در بوستان گفتگو هم هر روز دو قصه گو حضور دارند و امیدوارم شهروندان از این فضا استفاده لازم را داشته باشند.
او افزود: در آیین پایانی هم همانند سال قبل شگفتانه ای خواهیم داشت و از عزیزی كه سال هاست در عرصه قصه گویی برای كودكان كوشیده است، تقدیر خواهیم كرد.
زمردیان در پاسخ به این سؤال كه در بخش بین الملل افراد چگونه انتخاب شدند، اظهار داشت: بر مبنای شیوه نامه جشنواره، شركت كنندگان این بخش، برگزیدگان دوره های پیشین كانون یا قصه گوهای حرفه ای در رسانه ملی و حوزه های مختلف هستند. قصه گویانی كه از كشورهای دیگر شركت دارند هم در سایت جشنواره ثبت نام كردند كه به صورت كلی ۳۱۳ نفر ایرانی و ۱۹۳ نفر خارجی در بخش بین الملل با یكدیگر رقابت كردند. در این بخش آثار رسیده بررسی گردید و در نهایت هشت قصه گوی ایرانی و شش قصه گوی خارجی برای اجرای صحنه ای انتخاب شدند كه از این میان دو نفراز قصه گویان خارجی به علت مشكلات شخصی امكان حضور در جشنواره را پیدا نكردند.
او خاطرنشان كرد: شركت كنندگان خارجی در جشنواره بیست ودوم از كشورهای تركیه، لبنان، ژاپن و اسپانیا هستند كه هر چهار نفر سابقه قصه گویی دارند و مدرس جهانی هستند و در جشنواره های مختلف برگزیده شده اند.
رئیس جشنواره همینطور درباره استقبال از جشنواره در استان ها اظهار نمود: در استان گلستان حجم مخاطبان به قدری بالا بود كه سالن ما امكان پذیرایی نداشت و این اتفاق در آذربایجان غربی، فارس، اصفهان و چند شهر دیگر هم تكرار شد.
سروش صحت در ادامه این نشست در پرسش به این سؤال كه چند سالی است در تلویزیون استندآپ كمدی و استعدادیابی رواج یافته و آیا جشنواره قصه گویی هم به این سمت برده شده است، توضیح داد: استندآپ كمدی كه تازگی رونق یافته است دو نكته دارد كه با قصه گویی متفاوت می باشد. یكی این كه لزوما ساختار روایتی را دنبال نمی كنند و شاید بعضی از آنها از قصه گویی استفاده كنند و صرفا لحظه می سازند. دوم این كه بخش كمدی در استندآپ وصل به آن است و مقرر است لحظات مفرحی را بسازد در حالیكه قصه گویی این طور نیست و ساختارش كاملا متفاوت می باشد. استندآپ از قصه گویی برآمده است اما تفاوت های بسیاری دارد و این جشنواره قصه گویی است و قصه گویی ها درنظر گرفته شده است.
زمردیان هم درباره تشكیل انجمن قصه گویی و برگزیدگان جشنواره اظهار داشت: از سال قبل انجمن قصه گویی كانون را راه اندازی كردیم و بزرگانی كه عضو كانون بودند و سال ها جای شان خالی بود در آن حضور دارند. بهرام شاه محمدلو رئیس انجمن است و علی خانجانی كه سال ها در امر ترویج قصه گویی كتاب های بسیاری نوشته و خود مدرس قصه گویی است در این انجمن در شورای سیاست گذاری حضور دارد. افسون امینی از شاعران و نویسندگان قدیمی كانون است و تمام این افراد عضو شورای سیاست گذاری جشنواره هم هستند و تجربیات ارزشمندی در حوزه قصه گویی دارند.
او اضافه كرد: ارتقای قصه گویی و آموزش و ترویج آن از اهداف انجمن است. كانون بیشتر از ۲۰ سال ترویج قصه گویی كرده اما متر و معیاری در داوری نداشت و برای نخستین بار معیارهای داوری برای این جشنواره تعریف شد. معرفی قصه گوهای موفق و توانمند به مخاطبان این حوزه همچون اهداف ماست.
او در مورد مجموعه «چهل قصه» هم توضیح داد: مجموعه در حال تدوین «چهل قصه» كارش بازنویسی و جمع آوری قصه های كهن ایرانی، مثل ها و قصه های بین المللی است كه برای مخاطبان آشنا هستند. این مجموعه از جانب یكی از نویسندگان خوب كشور بازنویسی شده است و مجموعه ای از مدرسان آنرا شناسنامه دار كردند. 40 قصه گوی برتر كانون همراه با ۲۰ هنرمند شناخته شده عرصه اجرا، آنها را اجرا كرده اند كه بزودی از این مجموعه رونمایی می شود و در آینده هم شاهد تولید مجموعه های مشابه خواهیم بود تا هم بازنویسی شوند، هم قصه گویی داشته باشیم و هم نوجوانان را به این عرصه معرفی نماییم.
زمردیان در ادامه با اشاره به این مورد كه برگزاری جشنواره قصه گویی بستری جدا از «آموزش» و «پرورش» برای نوجوانان است، بیان كرد: این جشنواره سبب افزایش اعتماد به نفس كودكان و نوجوانان و آشنایی بیشترشان با كتاب و رشد آنان در عرصه هنرهای اجرایی و نمایشی هم می شود و افراد حاضر در جشنواره و عضو كانون زمینه رشدشان فراهم خواهد شد. به صورت مثال یكی از نوجوانان حاضر در جشنواره سال گذشته، امسال در بخش بین الملل هم كه حرفه ای ها در آن حضور دارند، اثری فرستاده كه به نظر جزء پدیده های قصه گویی در سال های اخیر خواهد بود.
معاون فرهنگی كانون و رئیس جشنواره همینطور درباره همكاری ارگان ها و سازمان ها همچون صدا و سیما در ترویج قصه گویی اظهار داشت: وقتی جشنواره شروع می شود، طبعاً روند تبلیغاتش در یك برهه زمانی محدود می شود و در این راه ما از ظرفیت سازمان های مختلف برای معرفی جشنواره و ترویج قصه گویی كمك گرفته ایم. در اینباره با سازمان صداوسیما هم مكاتبه هایی داشتیم، اما همكاری باید در عمل اتفاق بیفتد. به هر حال امیدواریم شاهد همكاری خوبی از جانب سازمان با همه ارگان های مشتاق به ترویج قصه گویی باشیم. باشگاه خبرنگاران جوان به صورت رسمی حامی جشنواره بود و امیدوارم در بخش های برنامه ای تلویزیون هم این اتفاق رخ بدهد و شاهد رشد آن باشیم.
وی در ادامه درباره تعداد شركت كنندگان در جشنواره به تفكیك در بخش های مختلف اشاره نمود و اضافه كرد: در بخش زنان و مردان ۲۰۶۱ اثر ثبت نام داشتیم. در بخش بزرگسالان كه نوآورانه بوده است، هزار نفر عرضه اثر كردند و در بخش قصه گویی سنتی كه صرفاً با استفاده از فن بیان است، ۵۸۷۰ نفر ثبت نام كردند. در حوزه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هم ۴۰۰ نفر ثبت نام كردند. بزرگترها یكی از اهداف این جشنواره هستند تا تولید اثر برای نوجوانان داشته باشند.
صحت هم درباره نوع قصه ها و انتخاب آنها اظهار داشت: نكته مهم، قصه گویی است كه باید درست و خوب ادا شود. در واقع ابتدا باید قصه به جان قصه گو نشسته باشد تا بتواند آنرا به شنونده منتقل كند. هدف اول قصه گویی است، اما خودش شامل زیرمجموعه هایی است كه خودآگاه یا ناخودگاه اثرگذار خواهند بود.
زمردیان در تكمیل صحبت های سروش صحت، افزود: قصه ها تفاوت هایی با هم دارند و در فضای شفاهی هر حوزه فرهنگی كشور هر یك در قالبی خاص قرار می گیرند. این طور نبود كه بخواهیم منبعی مشخص نماییم و یا محوری داشته باشیم. قصه گو باید این قابلیت را داشته باشد تا در قالب شیوه نامه جشنواره و مخاطبانش قصه را انتخاب و آنرا به نحوی اجرا نماید تا میزان مشاركت مخاطب با قصه گو بالا رود. شعار جشنواره «آینده ساختنی است» انتخاب شده و در نتیجه باید قصه ها سرشار از امید و نشاط و درس زندگی باشند. هیأت انتخاب جشنواره، محتوا و توانایی شركت كنندگان را بررسی نموده و هر اثر تا رسیدن به بخش ملی، چند مرحله را پشت سر گذاشته است. در تركیب داوری ما همان گونه كه اشاره شد، نویسنده و مجریانی حضور دارند و استانداردهای لازم را رعایت كرده اند.
صحت در همین باره اضافه كرد: در جشنواره فیلم فجر هم ژانرهای مختلفی حضور دارند، اما در بخش مسابقه همه فیلم ها در كنار هم هستند و در یك جشنواره قصه گویی مهم این است كه كدام یك از آثار به جان مخاطب بنشیند. در واقع توانایی در بیان قصه برای ما اهمیت دارد.
بیست ودومین جشنواره بین المللی قصه گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مركز آفرینش های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب